Jump to content

Slutartid vid sportfilmning?

Sudde

Recommended Posts

Har en liten fundering över vilken slutartid man skall ha när man filmar något som innehåller snabba rörelser, till exempel sport.

Med en lång slutartid blir objektet (till exempel en boll) suddig när den rör sig snabbt, men om man har en väldigt kort slutartid borde det bli lite hackigt eftersom objektet hinner röra sig ganska långt mellan varje frame. Självklart hinner bollen röra sig lika långt mellan varje frame oavsett om man har kort eller lång slutartid, men när man har längre slutartid så "smetar" bollen ut sig lite mer.

Någon som fattar vad jag menar? Min fråga är i alla fall vilken slutartid som är bäst för att filma en snabb sport!

Jag hörde i helgen att det finns en tumregel som säger att man ska ha lika lång slutartid som hastigheten på objektet. Dvs om något rör sig i 10 km/h räcker det med 1/10, om det rör sig i 100 km/h ska man ha 1/100. I alla fall för vanligt foto, det borde ju vara samma sak för filmfoto.

[citat=paracelsus]Jag hörde i helgen att det finns en tumregel som säger att man ska ha lika lång slutartid som hastigheten på objektet. Dvs om något rör sig i 10 km/h räcker det med 1/10, om det rör sig i 100 km/h ska man ha 1/100. I alla fall för vanligt foto, det borde ju vara samma sak för filmfoto.[/citat]

Kan säga direkt att det är fel, vanliga trick som inte tänks spelas i slowmotion är 300 en bra slutartid och för slowmotion ska du ha 600.. alldrig ha över 1000 för där börjar färgerna bli dåliga ju kortare (högre) slutartid du har..

[citat=erreth]

Kan säga direkt att det är fel, vanliga trick som inte tänks spelas i slowmotion är 300 en bra slutartid och för slowmotion ska du ha 600.. alldrig ha över 1000 för där börjar färgerna bli dåliga ju kortare (högre) slutartid du har..[/citat]

Okej, då vet jag! Tack så mycket för svaren!