Jump to content

Se det i teven samtidigt som man redigerar.

c4kristoffer

Recommended Posts

Hej!

Jag var på ett ställe för ett halvår-sedan där man kunde redigera film genom Premiere. Man hade filmen i datorn och redigerade sedan och fick i realtid se filmen på en teve som var kopplad till datorn.

Nu undrar jag: Kan jag göra samma sak hemma? Har Premiere, ett dc10-kort (med composite-utgång) också har jag även en utgång i grafikkortet.

hmm jag har typ geforce 4 eller 3 eller nåt och jag får bild på tven från premiere. Om jag kör preview,playar eller drar i timelinen i premiere så syns det också fullscreen på tven.

om inte annat om du har en dv kamera med dv in och ett firewirekort så kan du koppla datorn till kameran och sedan kameran till tven. Eller kan du köpa en såndär dyr DV enhet

• 2 weeks later...

Tror nog att det absolut bästa är att köra via Firewire och en DV kamera/bandare. Då vet man att det som kommer ur datorn är någolunda "rätt" i färg o s v.

Beroende på grafikkort och dess kretsar så kan bilden skilja sig i både kontrast, färg, luminans och skärpa. Så det ska man nog inte lita helt på om man vill vara 100% säker.

DV kort kostar ju knappt 200 bagis ocg de flesta miniDV kameror har Firewire IN funktion idag.

ha de

mm JAg brukar köra med från datorn till kameran och kameran till tven ibland med firewire men det är så omständigt så jag brukar oftast bara koppla in tven. Jag lackar otroligt mycket att den gävla kameran beskär bilden.

VAd ligger en DV bandare på? det skulle va ganska bekvämt att ha.