darko Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 1.har en amatör chansen att kunna göra en kortfilm på 5 minter, på 35mm film? är det realistiskt? alltså, jag menar om man själv står för råfilmen... borde inte dom olika institutionerna i landet som t ex film i väst kunna låna ut en filmkamera? 2.hur mycket kostar 10 minuter råfilm? 3.är det samma prinicip med filmkameror och videokameror? t ex med vitbalansering, slutare osv. 4. någon som kan rekommendera litteratur som tar upp filmkameror och filmfoto? (brännvid, objektiv, ljussättning osv) och ja, det rent tekniska. skulle vara bra om det fanns någon bok som visade exempel, typ "använder du den här bländaren och gör så och så så kommer din film att se ut som" och så får man se en bild.. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 1. Det är orealistiskt att filma med 35mm film. Varför skulle du? Jag menar, när det finns 8mm och 16mm film? OK, 8mm kameror har en hel del begränsningar men 16mm kan du göra "hur proffsigt som helst". 2. Det beror på vilket filmformat och vilken filmsort du väljer. 3. Nej. 4. Läs för övrigt andra trådar i det här forumet, det finns tom. en tråd som heter "Bra bok tips?!" 0 Citera
darko Postad 22 april 2005 Författare Postad 22 april 2005 [citat=Uppsala BildTeknik]1. Det är orealistiskt att filma med 35mm film. Varför skulle du? Jag menar, när det finns 8mm och 16mm film? OK, 8mm kameror har en hel del begränsningar men 16mm kan du göra "hur proffsigt som helst". 2. Det beror på vilket filmformat och vilken filmsort du väljer. 3. Nej. 4. Läs för övrigt andra trådar i det här forumet, det finns tom. en tråd som heter "Bra bok tips?!"[/citat] varför är det orealistiskt att filma med 35 millimeter film? eftersom du får det att låta mer realistiskt att kunna filma en på 16 millimeter.. 3. utveckla gärna, eller tipsa om någon sida där jag kan läsa om skillnaderna. 0 Citera
alpha60 Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 [citat=darko]1.har en amatör chansen att kunna göra en kortfilm på 5 minter, på 35mm film? är det realistiskt? alltså, jag menar om man själv står för råfilmen... borde inte dom olika institutionerna i landet som t ex film i väst kunna låna ut en filmkamera?[/citat] Du kan göra vilken film du vill så länge du har pengar... [citat=darko]2.hur mycket kostar 10 minuter råfilm?[/citat] Beror på fabrikat och filmsort men runt 4 500kr - 6 500kr + moms. [citat=darko]3.är det samma prinicip med filmkameror och videokameror? t ex med vitbalansering, slutare osv.[/citat] Nej [citat=darko]4. någon som kan rekommendera litteratur som tar upp filmkameror och filmfoto? (brännvid, objektiv, ljussättning osv) och ja, det rent tekniska. skulle vara bra om det fanns någon bok som visade exempel, typ "använder du den här bländaren och gör så och så så kommer din film att se ut som" och så får man se en bild..[/citat] Cinematography av Chris Malkiewicz. Vänta dock till nästa uppdaterade utgåva släpps. Kommer i höst tror jag. Film lighting av samme författare är också trevlig. /Fredrik Broman 0 Citera
Santafantasma Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 [citat=darko] 2.hur mycket kostar 10 minuter råfilm? [/citat] Jag har hört, men jag vet absolut INTE säkert, att film kostar ca 300 kr/m (beroende på fabrikat osv) och 11 minuters film är ca 120 meter... om man räknar på det kostar det 36000 kr... rätta mig gärna om jag har helt fel, för jag har, som jag sa, ingen aning... 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 [/citat]varför är det orealistiskt att filma med 35 millimeter film? eftersom du får det att låta mer realistiskt att kunna filma en på 16 millimeter.. 3. utveckla gärna, eller tipsa om någon sida där jag kan läsa om skillnaderna.[/citat] Pga priset. Om du är rik och priset inte spelar någon roll så kan du ju filma med 35mm. Skillnaderna är att det finns ingen vitbalanseringsknapp, du kan använda filter istället. Slutartider och sådnt finns det ju men du har olika snabba filmsorter osv. Du kan läsa om allt det där i någon av böckerna som det tipsas om i den andra tråden. Tillägg: Ooops, det var visst en hel hög som hann före mig... :) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 [citat=Santafantasma][citat=darko] 2.hur mycket kostar 10 minuter råfilm? [/citat] Jag har hört, men jag vet absolut INTE säkert, att film kostar ca 300 kr/m (beroende på fabrikat osv) och 11 minuters film är ca 120 meter... om man räknar på det kostar det 36000 kr... rätta mig gärna om jag har helt fel, för jag har, som jag sa, ingen aning...[/citat] Vad är det för film du pratar om? 35mm? Du får det att låta som om all film kostar så mycket.... 10 minuter 8mm film kostar ungefär 700:-, inklusive moms och framkallning (för K40). 0 Citera
mattsand Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 institutionerna har i allmänhet ingen utrustning, men det går att få bra dealar (läs gratis) hos uthyrarna om du tjatar, är flexibel och nöjer dig med gamla prylar. men om du ska slänga ut massor med tusenlappar på råfilm kanske du kan lägga en slant på en vettig kamera också? 36000 för tio minuter låter inte orimligt om man räknar in framkallning och scanning, även om matten bakom siffran är helt uppåt väggarna. ;-) /mattias 0 Citera
mattsand Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 jo, angående vad du behöver kunna: anställ en b-fotograf så är du hemma. rent "kreativt" är det snarare enklare att skjuta film än video, medan det tekniska knappast är något du lär dig genom att läsa en bok. /mattias 0 Citera
Yog Sothoth Postad 4 maj 2005 Postad 4 maj 2005 Film är färskvara med ett bäst före datum. Man köper inte gammal mjölk eller hur? Alltså borde det med jämna mellan rum finnas utgången film som ingen vill köpa på tex Kodak... hint hint... En kompis fick 12 (!) rullar 35 mm film efter att jag uppmanat honom att ringa dit... Och med så mycket film så fanns det ingen anledning att ens fundera på att filma på 16mm. Ok, så filmen är en ingrediens. Du behöver en kamera också. Sådana kostar ca 5000 spänn per dag. Man måste veta hur man använder den också och framkallningen är aldrig gratis. Till skillnad från Kodak så har Filmteknik inga konkurrenter och behöver inte bry sig om sin image. De kan dock vara generös om man är nybörjare eller filmskole elev. Men efter att rasket framkallats så ska det klippas också. Och det är lite annorlunda med film... 0 Citera
darko Postad 4 maj 2005 Författare Postad 4 maj 2005 [citat=Yog Sothoth]Film är färskvara med ett bäst före datum. Man köper inte gammal mjölk eller hur? Alltså borde det med jämna mellan rum finnas utgången film som ingen vill köpa på tex Kodak... hint hint... En kompis fick 12 (!) rullar 35 mm film efter att jag uppmanat honom att ringa dit... Och med så mycket film så fanns det ingen anledning att ens fundera på att filma på 16mm. Ok, så filmen är en ingrediens. Du behöver en kamera också. Sådana kostar ca 5000 spänn per dag. Man måste veta hur man använder den också och framkallningen är aldrig gratis. Till skillnad från Kodak så har Filmteknik inga konkurrenter och behöver inte bry sig om sin image. De kan dock vara generös om man är nybörjare eller filmskole elev. Men efter att rasket framkallats så ska det klippas också. Och det är lite annorlunda med film...[/citat] ringa "dit"? till kodaks huvudkontor i sverige? eller vad man ska kalla det.. vad menar du med att film har ett bäst före datum? 0 Citera
darko Postad 4 maj 2005 Författare Postad 4 maj 2005 förresten. hur mycket är 12 rullar film? 0 Citera
Yog Sothoth Postad 4 maj 2005 Postad 4 maj 2005 Film (exponerad som oexponerad) blir gammal helt enkelt. Färgpigmenten börjar att förlora sin lyster efter ett tag. Ingen vill köpa gammal film så det slängs eller ges bort. För att kontrollera att filmen ens går att använda så kan man lämna in rullen till Filmteknik. Det klipper ut en liten bit (i ett mörkrum!) exponerar och framkallar den. Sedan undersöker dom den nogrannt för att se att pigmenten fungerar som de ska. Detta kallas "slöjtest" och är ofta gratis om man har en eller två rullar. För drivor med film så kostar det. Min kompis struntade i slöjtestet och körde på ändå. Allt var bra men det är en ganska stor chansning... 0 Citera
Yog Sothoth Postad 4 maj 2005 Postad 4 maj 2005 Man ringer till Kodaks huvudkontor i Upplands Väsby. Man säger att man är intresserad av spelfilm, inte stillbilder. Kolla om Karl-Henrik ("Henke") Råssmo finns där. 0 Citera
mattsand Postad 4 maj 2005 Postad 4 maj 2005 [citat=Yog Sothoth]De här var 10 minuters (120 meter) rullar.[/citat] 5 minuter är de väl, eller 12 i 16mm? fast han kanske kör 2-perf? :-) /mattias 0 Citera
Yog Sothoth Postad 4 maj 2005 Postad 4 maj 2005 2 perf? Ha ha ha... Inte riktigt. Nej du har helt rätt. En 1000 fots (300 meter)rulle är 10 minuter (+ -) i 4 perf 35mm. En 120 meters rulle är knappt 5 minuter. Det var 120 meters rullar han fick. 0 Citera
darko Postad 5 maj 2005 Författare Postad 5 maj 2005 [citat=Yog Sothoth]Man ringer till Kodaks huvudkontor i Upplands Väsby. Man säger att man är intresserad av spelfilm, inte stillbilder. Kolla om Karl-Henrik ("Henke") Råssmo finns där.[/citat] det där med färgpigmenten som du skrev... vad är det värsta som kan hända om filmen är för gammal? blir det ingen bild alls? eller blir det kornigt? vad exakt försämras? 0 Citera
darko Postad 5 maj 2005 Författare Postad 5 maj 2005 och Filmteknik är ett företag i uppland? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 5 maj 2005 Postad 5 maj 2005 Företaget finns i Stockholm http://www.filmteknik.se 0 Citera
mattsand Postad 7 maj 2005 Postad 7 maj 2005 [citat=Uppsala BildTeknik]Företaget finns i Stockholm http://www.filmteknik.se[/citat] några hundra meter norr om strömmen så visst är det väl uppland? :-) /mattias 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 7 maj 2005 Postad 7 maj 2005 [citat=mattsand][citat=Uppsala BildTeknik]Företaget finns i Stockholm http://www.filmteknik.se[/citat] några hundra meter norr om strömmen så visst är det väl uppland? :-) /mattias[/citat] Njaaaeee, är Stockholm och "strömmen" i Uppland? Och jag som trodde att det låg i Skåne! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.