Gå till innehåll

Varför fråga?


occasus

Recommended Posts

Varför frågar folk här hur man gör olika effekter istället för att räkna ut det själv? Jag kan förstå om man har frågor gällande det tekniska bakom filmskapandet, men hur kul är det att låta någon annan göra det roligaste jobbet åt en, alltså att komma på idéer?

 

Jag kommer nog aldrig att förstå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är så att man är mer intresserad av andra bitar inom film tex manus eller regi. Men att man gärna vill ha med en effekt i filmen. Själv är jag helt ointresserad av att skapa specialeffekter, men jag vill fortfarande ha dom i filmer. Alltså frågar man nån som vet och sparar själv tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lärt mej det jag kan genom frågor på forum, tutorials och givetvis eget experimenterande, ser inget fel med något av ovanstående.

Det är dumt att uppfinna hjulet gång på gång, det är bättre att ta lärdom av andra och utvekla idéerna vidare. När man behärskar olika tekniker kommer ofta lösningarna på problemen automatiskt.

 

Så fråga på! Jag svarar gärna om jag kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga frågor är dumma frågor!

 

Detta är ett forum där folk som behöver ha hjälp ska kunna ställa sina frågor och få svar av kunniga personer som vill hjälpa till.

 

Sen är det självklart att man alltid ska söka först i forumet. Det ser jag som en självklarhet eftersom om man säker och svaret finns får man ju svaret direkt medan det kan ta ett tag om man stälelr en ny fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom kan ju forumet vad jag förstår användas till rent tekniska frågor, ex:

 

var kan jag köpa motion-capture utrustning?

 

problem med post-production-mjuk/hårdvara.

 

fråga efter diverse programvaror...

 

m.m.

 

jag själv är otroligt intresserad av specialeffekter och nya kreativa lösningar som jag kanske kan förbättra... Ray Harryhousen lärde sig mycket av Willis O'brian som han senare förfinade till egna filmer. Visst, ILM hittade på mycket nytt själv, men grunderna fanns redan innan, de bara samlade kunskap från olika områden... som i detta forum...

 

fortsätt att hjälpa varandra, är mitt budskap till folket!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Kanske är så att man är mer intresserad av andra bitar inom film tex manus eller regi. Men att man gärna vill ha med en effekt i filmen. Själv är jag helt ointresserad av att skapa specialeffekter, men jag vill fortfarande ha dom i filmer. Alltså frågar man nån som vet och sparar själv tid.[/citat]

Helt oförståeligt, men ett vettigt svar. Folk har olika intressen.

 

[citat=jmalmsten]Dessutom kan ju forumet vad jag förstår användas till rent tekniska frågor, ex:

 

var kan jag köpa motion-capture utrustning?

 

problem med post-production-mjuk/hårdvara.

 

fråga efter diverse programvaror...

[/citat]

 

Den typen av frågor har jag inget emot, dem har jag själv gjort mig skyldig till då och då. Jag menar bara att när man kommer med frågor som "Hur gör man typ så hära så att tiden stannar som i Matrix?" så har man med all sannolikhet inte något geniunt intresse för filmskapande. Hade man haft det så hade man inte väntat i 6 år med att ta reda på svaret.

 

Äh, jag skaffar mig bara en massa ovänner här.

Fråga på, bara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är faktiskt rätt klurigt...Självklart känns det som roligast när man lyckas med en effekt man tänkt ut helt själv men om man inte kan komma på en bra lösning? ska man offra lyckan och fråga här eller ska man arbeta aännu hårdare? Självklart tar det längre tid att göra allt själv men det blir desto roligare när det är klart:)

 

En redig funderare det där, får sova på saken. Godnatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...