Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har ett problem som jag skulle vilja höra lite åsikter kring.

Idag när jag filmade så upptäckte jag plötsligt en vit pixel i bilden,

den syns inte så länge jag filmar något välbelyst, men när jag sätter

på t.e.x. linsskyddet så syns den vita pixeln tydligt mot linsskyddet.

Först trodde jag detta var smuts, så jag torkade varsamt av linsen på kameran min, men det hjälpte inte.

Det underliga är att om jag ställer om exponeringen så syns inte denna vita pixel! Den syns endast på 1/50 och 1/120...

Det finns ju ingen logik i detta?

Jag hade en billigare kamera för länge sen och den fick någon sorts problem som gjorde att det var en pixel i bilden som var konstant blå, oavsett vad man gjorde, detta var tydligen ett fel i sensorn som fick bytas ut.

Men detta problem jag har nu är ju lite annorlunda, varför är den där vita pixeln där? och varför försvinner dne när jag ställer om slutartid, trots att det inte är någonting på linsen?

Jag förstår verkligen inte vad som är felet, men jag vill ha bort de vita pixeln, för jag vill INTE behöva byta ut sensorn på min kamera.

Posted

[citat=EzekielMartyr]Idag när jag filmade så upptäckte jag plötsligt en vit pixel i bilden, den syns inte så länge jag filmar något välbelyst, men när jag sätter på t.e.x. linsskyddet så syns den vita pixeln tydligt mot linsskyddet.

Först trodde jag detta var smuts, så jag torkade varsamt av linsen på kameran min, men det hjälpte inte.[/citat]

Syns den vita pixeln när du för över det du filmat till datorn?

/Roger

Posted

Syns den på tv genom Scart så syns den på datorn också. Kolla också om den syns när du spelar in i andra slutartider än 1/50 och 1/120.

Det låter knepigt det där.

/Roger

Posted

Vet inte riktigt, men i mina öron låter det som om linsskyddet släpper in lite ljus som kan tolkas som smuts. Har själv märkt på vissa kameror ett visst ljust parti i bilden. Du kan ju alltid prova att skruva lite på linsskyddet medan skyddet är på samtidigt som du tittar i sökaren. Förhoppningsvis rör sig "smuttset", då är det inget fel. Nåt annat kan jag inte komma på.

Posted
Kolla också om den syns när du spelar in i andra slutartider än 1/50 och 1/120.

Det syns inte vid andra slutartider förutom dem du nämnde.

Vet inte riktigt, men i mina öron låter det som om linsskyddet släpper in lite ljus som kan tolkas som smuts.

Alltså det är inte linsskyddet som skapar detta, jag gav bara ett exempel.

Går jag in i ett mörkare rum t.e.x. och filmar också eller filmar mot något svart/mörkt på bilden så syns den vita pixeln...

Jag blir galen av sådana här problem, de ska inte hända! :(

EDIT: Har just fått veta vad felet är: Det kallas för en "hot pixel".

Dvs det har blivit fel i CCD:n, och detta händer tydligen till och från på ALLA digitala kameror som finns.

Det är inget som stör eller syns speciellt mycket men jag vill inte ha någon grå pixel i bilden. :P