Gå till innehåll

Hur ska en uppföljare vara ?


Neo

Recommended Posts

Tjena hallå har en fundering ifall man skriver en film som typ ska vara med en uppföljare hur ska den vara då ?. Kan en uppföljare likna lite från ettan eller ska de vara helt annorlunda. ifall någon har ett par bra tips på hur en bra uppföljare ska vara så plz dela med er

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stavrogin]optimalt ska det inte ens göras uppföljare[/citat]

 

Ja, uppföljare bruka suga. Men om du ska göra en så ska den (enligt mig) ha samma känsla som första, men ta hand om nya problem och utforska personerna mer(vem man nu har som huvudrollen). Som T ex:

Alien - Aliens (här blir en till flera och skräck blir till Action. Huvudpersonen utvecklas.)

Spider-man - Spider-man 2 (samma känsla, tagit det som varit bra i första och haft med det i andra. Men tappar inte heller huvudpersonens problem eller hur han utvecklar sig.)

kan säga några mer men hoppas du förstår

Länk till kommentar
Share on other sites

En bra uppföljare ska integreras med föregående filmen på ett genialiskt sätt. Jag tycker man inte ska göra en uppföljare om man inte planerade den när man skrev första filmen.

 

Jag kan inga bra exempel på bra uppföljare. Terminator 2 som någon sade. I böcker så är helt klart Jan M. Auels böcker om Ayla i särklass. Hela boksviten var planerad från första början (fem feta böcker), och ynkliga detaljer från första boken förändrar ens intryck av den femte.

 

Ett annat bra exempel är tevespelsserien Syphon Filter. De tre spelen var alla skrivna av samma föfattare och de var alla planerade på en gång. När man "spelar" karaktärernas flashbacks i SF3 så är det en underbar känsla man får när allt stämmer överens med vad man fått veta om deras förflutna i tidigare spel.

 

En bra uppföljare, i min mening, är inte en uppföljare, men en del av samma film som föregångaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=occasus]Både Aliens och Terminator 2 är bättre än ettorna. Tycker ni inte det så betyder det att ni såg ettorna som unga.[/citat]

 

Nu tycker jag du går lite hårt fram. Jag tycker iof att T2 är bättre än ettan, dock så har ettan väldigt mycket som inte tvåan har, den mörkare stämmningen tex som e så skön.

Angående att Aliens skulle va bättre än Alien håller jag inte alls med om. I ettan finns mycket mer nerv och känsla, vilket i tvåan bytts ut mot adrenalin och taggtråd. Visst e tvåan en grym film, men ettan stannar mycket längre kvar hos en efter man sett den.

Såg både ettor och tvåor ur båda serierna ungefär samtidigt så jag kan ju omöjligen va vilseledd utav det. Har ju såklart sett dom en mängd ggr efteråt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok många bra tips. En annan grej ja funderar på är kan man göra en uppföljare som liknar lite ettan, fast har andra twister och ett annat slut. Kan man använda ett par liknade miljöer som man hade i ettan fast i tex en annan stad

Länk till kommentar
Share on other sites

Får se om dom lyckas göra en bra uppföljare på Pirates Of The Carribean.

Tycker en uppföljare ska gå att känna igen från föregående film, ha samma stuk och liknande, men gärna lite nytt.

Dvs inte som t.ex Starship Troopers 2 som bara blir en parodi på den första.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=occasus][citat=final_cut]Inga j***a upprepningar eller anspelningar på förra filmen.[/citat]

Lönt att kalla det uppföljare då.[/citat]

 

Absolut. Finns inget värre än när en uppföljare lever genom sin förgångare. Det ska vara som Gudfadern 2 - det är en film som kan stå på egna ben, eller lika gärna vara den enda Gudfader-filmen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi ändå ska dra med TV-spelserier måste jag inflika med Metal Gear-serien, urfadern till smyga-spelen. Speldesignern Hideo Kojima, som är uttalad filmfantast, gör spel efter spel som är ren fröjd för ögat och har handlingar som är mycket svåra att överträffa även om de är "bara" spel. Kojima har flera gånger avslutat serien men lyckas ändå skapa nya världsproblem att lösa...

 

tillbaka till filmens värld, nödvändigtvis måste man inte planera en hel trilogi. Som Johan Falk-trilogin, där skaparna upptäckte saker i förarbetet till Noll Tolerans som de sedan använde för att göra Livvakterna, och även då, vid förarbetet till Livvakterna hittade de det stora temat som blev Tredje Vågen.

 

Uppföljare måste nog ha någon gemensam nämnare, Terminator 1&2 hade inte kunnat göras utan Arnold som mördarrobot, men de ska handla om olika saker: Terminator 1 var en ren överlevnadsfilm och i tvåan slår de istället tillbaka på Skynet. Då kändes trean överflödig eftersom de försökte göra samma sak som i tvåan...

 

Alien/s är även där överlevnad mot en mördare, i tvåan är det ett räddningsuppdrag. trean går tillbaka till överlevnad och fyran vetefan... nämnas bör att jag såg filmerna i ordningen 3 2 1 4... jag tycker bäst om 1an och 2an... Ridley Scott och James Cameron är nog bland mina favoriter bland nuvarande regissörer... vad gör Cameron nu förtiden egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...