Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gjorde en film om Julen 2004 som redigerades i Pinnacle Studio 9 Plus och brändes på en DVD+RW utan några som helst problem. Nu har jag skaffat mig en liten portabel DVD-spelare för att kunna ta med mina DVD-filmer när jag är på besök. Problemet är att DVD-spelaren (inte regionsfri) inte läser DVD+RW utan endast –RW.

Min fråga gäller följande. Är det möjligt att återkopiera filerna från min +RW till datorn och bränna om filmen i DVD–RW? Kan jag använda Pinnacle Studio 9 Plus? Har tyvärr inte kvar bandet eller mastern.

Har kollat tråden nedan. Har varken Nero eller img-fil.

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3801

Hoppas på en lösning

/Fjällräven

Posted

Kopiera allt som ligger i Video_TS till hårddisken, och kopiera sedan tillbaka till valfritt format. Naturligtvis behöver du en dvd-brännare och ett dvd-brännarprogram, exempelvis Nero.

Vips så kan du göra skivor i alla möjliga format.

Clas Ohlson brukar ha dvd-askar som rymmer fyra dvd-skivor. Då kan du göra en skiva i varje format och ha dem tillgängliga när du behöver spela upp på någon exotisk spelare.

Lycka till.

Posted

Om du brännt med kopieringsskydd så kan du använda DVD decrypter för att få över allt till hd:n. Sen är det bara att bränna in filerna i VIDEO_TS på en video-DVD. Programmet finns nog på http://www.download.com

Regionsfri har inget att göra med + eller -. Det är olika DVD-format (precis som vi förmodligen kommer få två format i framtiden med HD-DVD och BlueRay).

Regioner läggs in för att man inte ska kunna importera från utlandet (USA är en region, Europa en osv).