Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skriver just nu mitt ex-jobb om hur man lockar folk på mässor med hjälp av filmer. Ganska komplext då det går in på ögats periferiseende och sådant snaskigt.

Vi (tre i gruppen) tror att klippningen är delvis viktigt för att få folk att ens lägga märke till den. Snabba klipp, skarpa kontraster borde uppmärksammas mer etc.

Ni som verkar vara ganska insatta på alla olika regissörer och teorier och allt sådant kanske kan rekommendera teorier/böcker jag bör söka efter?

Eller har vi helt fel?

Posted

[citat=Lasse_laser]

Vi (tre i gruppen) tror att klippningen är delvis viktigt för att få folk att ens lägga märke till den. Snabba klipp, skarpa kontraster borde uppmärksammas mer etc.

[/citat]

Klippningen ska väl inte synas då är det ju en dålig film: Oj, där klippte dom till HelBild!!! Den bästa klippningen enligt mig är en klippning som inte syns utan hjälper storyn att flyta på...

Ska du locka folk till en mässa genom att beskriva hur klippning gå till eller... ? Om det är så du tänker så kan det säkert funka...

Posted

Om klippningen ska synas eller inte beror väl helt på vad för film du gör. Ta en standard amerikansk film så håller man sig troligtvis till "osynlig klippning". Men i tex Guy Ritchies filmer kan ju själva klippningen vara en effekt.

Posted

Vi har varit på två mässor och observerat folk, och intervjuat och grejat.

Det vi kan se är att filmerna som finns där oftast är långsamma i klippningen och att ca 60-70% av allt folk inte ens har sett en film (inte tänkt på det iaf).

Sen har vi läst att ögat bland annat reagerar på rörelser i periferin bättre än statiska objekt, därav tanken på snabba klipp istället för långsamma.

Posted

[citat=Lasse_laser]Vi har varit på två mässor och observerat folk, och intervjuat och grejat.

Det vi kan se är att filmerna som finns där oftast är långsamma i klippningen och att ca 60-70% av allt folk inte ens har sett en film (inte tänkt på det iaf).

Sen har vi läst att ögat bland annat reagerar på rörelser i periferin bättre än statiska objekt, därav tanken på snabba klipp istället för långsamma.[/citat]

Det har inte med klippningen i sig att göra.

För det första är periferiseendet ett sedan länge instintikvt sätt att upptäcka faror. Det vi skymtar i ögonvrån tittar vi på för att kunna försvara oss. Det som står stilla utgör allt som oftast inget hot.

För det andra så är miljön sådan att långsamma klipp inte kan berätta lika mycket på samma tid som korta klipp. Folk går och står, tittar på mässmontrarna och alla konkurrerar om uppmärksamhet. Det man behöver är ett snabbt och säkert sätt att fånga uppmärksamhet, sedan kommer det svåra att bibehålla intresset. Snabba klipp är inget givet sätt att göra det, men kan fungera som isbrytare. Jag tror personligen mer på snabbt innehåll än snabb klippning.

Jag skulle vilja påstå att mässfilmer är bland det svåraste man kan göra. Tv är linjärt och den enda interaktiviteten är att byta kanal. På en mässa räcker det med att vända huvudet ett halvt varv för ett nytt reklambudskap.

Posted

Jag skulle stanna om filmen var mycket snygg, den skulle fånga upp min blick av hög kontrast och hög färgmättnad, jag skulle vända mig till min vän och säga "kolla fan vad snyggt!"

"Ja shit ja" skulle kanske min vän säga och om mässmonter-montörerna har haft tur skulle min vän säga

"vi går dit!" (endast om de har tur)

men om montern vill visa fram nya dove shampot och filmen var en reklam för detta skulle jag inte gå dit.

om det var en riktigt ful och dålig film som visade fram den nya xm3'an skulle jag gå dit ändå..

Det jag tror att jag vill få fram är att man går till den montern som visar det man är intresserad av inte den som har snyggast reklam...

Jag kanske är på matmässan för att handla ketchup men inte köper jag njölk bara för att mjölkmontern har snyggast reklamfilm.

bless

Posted

Det fanns en del mycket snygga filmer på en av mässorna, speciellt en utmärkte sig i både klippteknik och fotona i filmen. Den var 6 minuter lång och hade inzoomade fina bilder på innehållet till maskinen dom försökte kränga. Mycket snygg, ganska långsam, inget ljud, skickligt placerad mitt i gången. Ingen som såg på den.

Det kanske är som du säger Pace, att det inte är klippningen som är det viktiga utan att det är snabbt innehåll. Vi har inte lyckats hitta något bevis på att det är så, utan enbart på att motsatsen (långsamt) inte funkar.