Gå till innehåll

Ipad/Ljussättning


rolnor

Recommended Posts

Jag filmar lite med iPad Pro, jag har problem att det blir över eller underexponerat. Det här kan bero på att jag inte har så bra ljussättning. Det jag undrar är, är det mera kritiskt med ljuset med iPad el.likn. kamera? Är det lättare med en kamera med större lins? Jag använder greenscreen, är det något som försvårar? Det jag funderar på är att skaffa en kamera med större ljusinsläpp men det kostar ju så jag vill veta om det är lönt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett har videokameror dåligt kontrastomfång.

Men obs följande. Ju hårdare videofilerna komprimeras vid lagring, desto mer information försvinner. Så för att maxa kontrastomfånget så är ett alternativ att använda kamera som komprimerar så lite som möjligt. Det betyder dock att filerna tar stor plats på redigeringsdatorn. Och risken finns att du behöver dyrt redigeringsprogram för att redigera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar.

kontrastomfång låter vettigt. Antar att en billigare videokamera och även ipad/iphone är riktigt dåliga i det avseendet? Kollar nu på beg. Proffsgrejer och det är inom budget, för runt 6000-8000:- får jag en "riktig" kamera, ska absolut satsa på detta. Ipad ger ju alldeles platta ansikten också, är det dåligt skärpedjup?

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett så betyder billig kamera hårt komprimerade filer.

Många kameror tillåter att du kopplar till extern hårddisk (Atomos Ninja och allt vad de heter) för att spela in med högre bitrate, men det kostar. Vad det kostar begagnat har jag inte försökt kolla.

När det gäller skärpedjup är jag osäker på var ditt problem ligger. En bra tumregel är att gå så nära som möjligt för att få maximalt djup. Och samtidigt slippa skakningar genom att köra maximal vidvinkel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat ändra exponering och belysning noga, jag låser exponering och fokus på en lite ljusare yta än ansiktet jag ska filma och så zoomar jag lagom, det ser väldigt mycket bättre ut nu, faktiskt riktigt acceptabelt. Det verkar vara väldigt kritiskt hur mycket ljus och hur jämnt ljus jag använder. En sak jag funderar på, en filmkamera ser ju väldigt annorlunda ut än en ipad så det måste ju vara viktiga saker som en ipad inte kan göra bra alls, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, att ändra inställningar kan hjälpa. Liksom att träna på att göra optimala inställningar.

Ja, film har bättre kontrastomfång än video, men fortfarande sämre än det mänskliga ögat. Begagnade 8-mm-kameror är billiga. Men filmremsorna kostar, och det blir stumfilm. Postorderföretagen som framkallar tar tid på sig. Om du ej väljer att köpa framkallningsprylar och framkalla själv.

Dessutom behöver film mer ljus än video, så du får oftare anledning att använda strålkastare. Kräver utrymme. Bökiga att transportera. Och tidsödande att flytta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film blir det nog inte. Jag tror jag blir nöjd om jag är tillräckligt noga med ljussättning, exponering och fokus. Jag inser att detta kräver en hel del jobb, det är rätt kinkigt helt enkelt. /tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...