Gå till innehåll

Dator för att jobba med BRAW-filer


Lemon

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har precis fått min BMPCC4K och är supertaggad på börja att börja göra grejer!
Är bara orolig att min dator inte kommer att palla när det kommer till att klippa/redigera materialet. Undrar om jag kommer behöva investera i en ny dator, och i så fall vilken... hoppas någon kan ge mig råd i frågan.

Min dator just nu:

MacBook Pro (Retina, 15 tum, 2015)
Processor: 2,2 GHz Intel Core i7
Minne: 16 GB 1600 MHz DDR3
Startdisk: Macintosh HD
Grafik: Intel Iris Pro 1536 MB

Jag tror att jag kommer att filma mestadels i 4K BRAW 5:1 eller Q0. Min plan är att redigera i Premiere Pro (och kanske jobba med färg i DaVince) Min budget är begränsad och jag har tittat på den nya Mac Mini M1 (16 GB). Har någon erfarenhet av den? Skulle det vara ett steg framåt från min nuvarande situation? Och vilka andra alternativ finns det? Vilken Mac behöver jag för att verkligen kunna redigera mina videor problemfritt. OCKSÅ: är att jobba med proxy-filer ett bra alternativ med tanke på min begränsade budget??

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

/Emil

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte använt den tekniska standarden som du vill använda men när jag redigerat M2TS 24 Megabit per sekund i upplösning 1920*1080 så har jag upplevt att det är hårddiskens hastighet som sätter gränsen.

Vad ska du använda för bitrate och upplösning? Du skriver 4K så jag misstänker du vill redigera i upplösningen 3840*2160, men jag håller inte koll på vilken bitrate Blackmagic använder sig av.

Länk till kommentar
Share on other sites

2021-04-01 at 19:40, ghijohansson skrev:

Jag har inte använt den tekniska standarden som du vill använda men när jag redigerat M2TS 24 Megabit per sekund i upplösning 1920*1080 så har jag upplevt att det är hårddiskens hastighet som sätter gränsen.

Vad ska du använda för bitrate och upplösning? Du skriver 4K så jag misstänker du vill redigera i upplösningen 3840*2160, men jag håller inte koll på vilken bitrate Blackmagic använder sig av.

Tack för svar! När du skriver att hårddiskens hastighet sätter gränsen, talar det för Mac mini med m1-chip (om ens budget är begränsad)?
Det jag vill filma i är med upplösningen 4096x2160 och omkring 200 MB/s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med så hög bitrate så får du nog problem.

Jag använder Pc så Mac mini och m1-chip vet jag inget om.

Men googla raidade diskar. Ju högre bitrate, desto viktigare att fördela materialet på flera diskar.

Å andra sidan, om din situation är sådan att du ska arbeta med mycket korta klipp så är det inte lika illa. RAM har ju plats för en begränsad mängd.

Ett annat alternativ är att redigera proxy-filer, varpå datorn arbetar med de egentliga film-filerna först  när du har redigerat färdigt. Proxy-filer är filer med lägre upplösning och bitrate, varpå man efter redigeringen ber datorn göra om allt med de egentliga film-filerna. Inte särskilt vanligt att jobba så, och jag håller inte kolla på vilka redigeringsprogram som klarar av att jobba så här. Men du kan googla.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag sitter på min gamla Mac Pro 4.1 uppdaterad till 5.1, har matat i 24gb ram, har en quadcore 3.2ghz xenon processor och ett Nvidia GTX1060 6gb grafikminne. Det rullar förvånansvärt bra fortfarande, har köpt till ett PCIe kort med tre USB C anslutningar eftersom hårddiskhastigheterna inte lirar superbra med SATA2 som finns inbyggt. Klarar 4k i Q0 utan problem men börjar man göra brusreducering och liknande knäar den ju direkt. Kör nästan allt i Halfresolution Proxys, tar tid att renderar men det ger mig minimalt med huvudvärk i redigeringen. 

 

Väntar spänt på nästa generations Apple chip, M1 hanterar dessvärre inte Braw speciellt bra för större produktioner, många Youtubers som hävdar att det rullar men inte i närheten av min nu 2012 Mac Pro som har betydligt många fler år bakom sig. 

 

Hoppas det gav dig något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...