Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja jag vet att jag frågat nått liknande innan men det blev inte mycket svar men jag är så nyfiken att jag startar denna tråd och omformulerar lite.

Hoppas det går bättre denna gång.

Någon här som jobbar inom film (då menar jag på heltid, alltså försörjer sig på detta)

Om ja, hur gick ni tillväga?

Nån här med eget Produktionsbolag? Det tror jag nästan det finns här bland er.

Är detta något ni kan försörja er på?

Hur gjorde ni då?

Posted

Inte enbart film, men enbart media.

Att arbeta som ett svin & inte ge upp trots att allt kukar sig fullständigt hjälper upp...

Den som ger sig in in i branschen för pengarna lär gå ur den besviken, finns dom som har haft turen till välbetalda jobb, men det är inte vanligt.

Posted

Ja att inte ge upp är självklart nödvändigt. Jag tror också starkt att om man kan så ska man välja ett jobb man gillar istället för att välja ett populärt/fint/välbetalande jobb.

Men att komma igång verkar svårt. Speciellt om man vill göra stora produktioner, även i utlandet.

Och är man bara en eller två så gör det ju allt ännu svårare.

Man måste ju kunna försörja sig också men man vill ju ägna sig helt till sitt intresse.

Posted

Ett gott råd skulle jag väl säga är att inte släppa sitt andra jobb förrens man verkligen vet man kan jobba med det.

Stora produktioner är ganska få förunnat i stora hela, så om man verkligen vill komma någonstans så är det mycket man måste göra.

Kan dessutom vara värt att nämna att attityden "gå över lik" INTE är att rekomendera.

Någon som skulle kunna förstöra för andra räknas inte som pålitliga, & branschen är väldigt liten, så rykten sprids snabbt.

Det är mer än en tekniskt kompetent som fått social död inom sånt här pga att betett sig som ett svin.

Med andra ord, überförmågan över alla är: behandla alla med respect.

Regissören Mats Helge förklarade det hela kortfattat senast.

Har man en endaste (seriös) fiende så har man problem.

Hoppas du förstår att det här inte är riktat som kritik till dig på något sätt. Jag vet inte vem du är & har ingen aning om hur du är som person. Säkert en väldigt trevlig kille, men på högre ninå så är det mesta av den jobbiga prestigejakten många bedriver borta.

Man hjälper varandra til stor del & knyter kontakter. Vilket leder mig in på varför jag tog upp frågan alls.

Utan kontakter, eller möjlighet att få sånna, har man problem. Stora problem.

Finns många sätt att skaffa kontakter, men om man bara börjar någonstans, varsomhelst i stort sett, & arbetar sig vidare så tenderar sånt lösa sig av sig självt om man bara visar respekt & kompetens. I den ordningen.

Är den man arbetar med nöjd så brukar det resultera i fortsatta sammarbeten eller att man blir rekomenderad vidare. Mestadels så jag fått jobb :-)

Vad är det för område du vill jobba inom förresten?

Posted

[citat=Christian van Caine]

Någon som skulle kunna förstöra för andra räknas inte som pålitliga, & branschen är väldigt liten, så rykten sprids snabbt.

Det är mer än en tekniskt kompetent som fått social död inom sånt här pga att betett sig som ett svin.

Vad är det för område du vill jobba inom förresten?[/citat]

Jag vet inte med andra. Men att man ska uppföra sig och inte bete sig som ett svin tycker jag är ganska självklart. Jag vill inte jobba med någon som är jävlig så varför skulle någon annan vilja jobba med mig om jag var sådan.

Tror jag läste någonstans att det var Hollywoods gyllene regel "Be Nice"

Hade tänkt skriva manus och regissera. Tvivlar på att jag har skådespelar talanger men en cameo kan det ju alltid bli av ;)