Jump to content

Panorering och zoomning i stillbilder? Hur?

plf66

Recommended Posts

Jag sitter och redigerar ett projekt där det ska ingå en del stillbild, i form av gamla svartvita bilder.

Jag vill exempelvis kunna visa ett utsnitt på en person i en gammal bild, sen sakta zooma ut till hela bilden.

Alternativt vill jag kunna panorera över en grupp gamla människor på en gammal gruppbild.

Dessa saker har jag tidigare gjort med kameran och lagt in färdiga klipp i redigeringen.

Men jag skulle hellre vilja skanna bilderna och hög upplösning och göra all bearbetning i datorn.

Men någon som har idéer på hur man lämpligen gör detta, jag hittar ingen riktigt bra metod.

Jag har programkitet med Premiere och Aftereffects. AE kom mest med på köpet och det har jag inte så stor vana av än. Jag skulle helst vilja göra det enbart i Premiere om det går.

Någon med idéer?

Plf66, markera bilden på tidslinjen och gå till Effect Controls Window (Window > Effect Controls) och laborera med effekten Motion som är en s.k fixed effect. Den läggs alltså till automatiskt på alla klipp man har på tidslinjen och behöver inte tas från Effects.

Med Position, Scale, Rotaion samt Anchor Point kan du göra precis det du vill göra med dina bilder. Du kan tom få ett Rc-lok att röra sig! :o

/Roger

Tack, jag har testat med just motion, men får ingen bra ordning på mina klipp då tycker jag. Men jag har kanske inte övat nog.

Tycker det skulle räcka med en funktion där man ritade två rektanglar på en "stor" bild. En startrektangel med utsnittet där klippet börjar, och en slutrektangel där klippet slutar. Tiden på själva klippet skulle ju ge panorering- eller zoomlängden.

Jag testar vidare! Tack för svaren