repsej Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Här kommer en ny version. Har gjort en del ändringar.8_Attseochsynas_voodoo.rtf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 det ser sjysst ut tycker jag! jag stängde inte ner det efter typ en halv sida så det är sjysst! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Den var helt ok. Dock förstod jag inte riktigt det där med båtarna i fönstret och festen. Måste läsa igen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik_m Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Jag gillar idéen. Jag vet dock inte vad du har för syfte med ditt manus så det blir svårt att ge konstruktiv kritik. Om du vill dela med dig av ditt manus till andra och försöka få den filmad så är nog en titt i Filmskolan här ett bra tips. Formateringen är inte enligt bruklig praxis vilket den borde vara om du vill att andra skall läsa. Hade ditt manus varit 10 sidor eller längre hade jag inte läst det. Tänk även på att det är ett filmmanus du gör. Vissa delar av ditt manus består bara av dialog, ungefär som om det är en radioteater. Också faktumet att det som visas inte behöver sägas är bra att ha i bakhuvudet. Du använder dig även ibland av att beskriva en situation med en känsla. Exempelvis "Man får en känsla av att han psykiskt är någon helt annan stans" eller "Man får ett intryck av att det ser lika idylliskt ut i hans hus som i alla andra". Manusförfattande går ut på att göra så att läsaren/tittaren får den känslan, inte att säga till dem att de skall få den känslan. Det går inte att filma. Du måste således beskriva situationen så att läsaren/tittaren får den känslan utan att du instruerar dem till det. Detta är dock väldigt svårt. Ett exempel: FEL: Vi får ett intryck av att Kalle är arg på Erik. RÄTT: Kalle svär och gestikulerar innan han slår Erik på käften. Lycka till, lovar att läsa igen om du lägger upp en ny version. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repsej Posted March 18, 2005 Author Share Posted March 18, 2005 Tack för tipsen! Nu ska jag sätta mig och fila lite. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repsej Posted April 1, 2005 Author Share Posted April 1, 2005 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts