Mr. Revolver Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Hejsan! Om man ska lägga på vardagseffekter som rök, dam osv på tecknade filmer. Finnsd et några bra råd. Jag har jobbad i AE länge men inte lagt på effekter i tecknadfilm. Vet att trapcode har ett plugin som heter Particular där smoke osv finns med. I AE 6.5 finns ju även particle playground. Men är det någon som har jobbat med detta och kan ge lite tips. Kanske det finns andra metoder eller till och med program? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Du skapar din particle playground på ett svart lager sen ställer du in hur du vill dina particlar ska röra sig även vilken färg du vill ha, sen bara du lägger på lite blur så får du en rökeffekt...men detta visste du kanske redan....^o) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Ska du göra teknad film ska du ju ha teknad rök tycker jag! Kan se konstigt ut om man blandar stilar för mycket. Jag vet iofs. att det finns rök med "cartoon look" i combustion eller particle illusion. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Jo håller åsså med Mannen, om det är ren teknad stil så tycker jag mer 3D-aktig rök/dimma ser skum ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Revolver Posted March 16, 2005 Author Share Posted March 16, 2005 Tjenare alla tack för era svar!! Sorry jag skrev lite fel i med mina små prinskorvs fingrar :-) Det är en ler och dockanimations film. inte en ren cellanimations film. Där håller jag med om att det kan se konstigt ut om det hade varit på lagd rök från ett postproduktions progam. Det passar inte helt in. Men det är en blandning av leranimation och dock animation, som är inspelad mitt en greenscreeen. Bakgrunds materialet är gjordt i maya. Det är här jag ska lägga på effekter med After Effects, har inte pengar i projektet att köpa in något av de andra postproduktions programmen. Eventuellt något plugin till AE 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Du kan tex använda 3d fog i AE och ha ett rökklipp som gradient. Det brukar se bra. Klippet kan du hämta från nån gratissida med sånt, eller filma eget. Sen kan du ju dra ner frameraten på det o lägga på medianfilter för att få bort fotokänslan... Eller nått sånt! :) 3d fog finns bara i prod bundle om jag inte minns fel... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts