Jump to content

Recommended Posts

Posted

I skolan fick vi en uppgift att göra en dokumentärfilm enskilt om valfritt ämne. Den skulle vara minst 5 minuter lång och max 15 minuter lång. Växjö Lakers var två matcher ifrån play off till elitserien så jag bestämde mig för att göra en dokumentär om supportrarna under de här två matcherna. Jag har filmat och redigerat allt själv. Kommentera gärna hur jag har filmat och redigerat.

http://www.sprocket.se/media.php?id=456

Posted

Fick ett email: Kanonbra dokumentär om LakersLakejer hade den varit lite längre och med fler intervjuer av supportrar och från fler matcher så skulle denna film hålla lika hög klass som blådårar.Tror du kommer gå långt i din mediakariär.Önskar dig lycka till i framtiden.

Ett annat: Hej Per. Mycket bra film ;hälsn Mats från NYKÖPING.

Posted

jag kan börja med berömet (hur det nu stavas). Jag tycker det var bra med intervjuverna med både spelare och fansen. Sen har du ju följt dem hela tiden så du har ju fått med mycket.

Det jag tycker att jag saknade i filmen var kanske lite mer bilder på spelet. Det vore ett schysst avbrott att få se lite bilder på spelet så man själv hänger med lite. Det blev lite långtråkigt och segt att hela tiden se samma bild/vinkel åp fansen och inte ha en aning åt va de jublade åt. Samma sak på bussen så blev det lite väl långt.

Sen så var det väldigt mycket svängningar med kameran i bussen och många inzomningar med dålig skärpa och ljust vid finalen var väldigt konstigt.

Men jag antar att de två sakerna hade varit lättare att få med/åtgärda om man hade haft två kameror. Då hade en kunnat filma spelet och en fansen, men jag förstår att du inte hade den resursen.

Kepp up the good work!

Posted

Den största konsten med dokumentärer är klippningen och det är inte helt lätt, men något som man efterhand kan börja tänka på är att inte göra som i detta fall och skilja intervjuerna från det andra. Intervjuerna ska blandas ihop med det andra, (kanske bilder på vad den intervjuade personen pratar om) och man ska också klippa bort intervju-rösten så mycket som möjligt och samtidigt få det att låta så naturligt som möjligt, dvs. att det flyter på. Och detta hade gjort denna alldeles för långa dokumentär ganska mycket kortare om du också hade tagit bort lite upprepningar och konstiga kamerarörelser.

Men fortsätt såhär!

Posted

"blev lite långtråkigt och segt att hela tiden se samma bild/vinkel åp fansen och inte ha en aning åt va de jublade åt."

Tyvärr så fick jag inte filma något från matcherna.

"Men jag antar att de två sakerna hade varit lättare att få med/åtgärda om man hade haft två kameror. Då hade en kunnat filma spelet och en fansen, men jag förstår att du inte hade den resursen."

Den här dokumentären var ett skolarbete och det skulle göras enskilt. Så två kameror gick inte... Det var inte helt så lätt att både intervjua och sköta kameran (kolla sista intervjun i slutet, kameran åker sakta uppåt..) Och dessutom så fick jag ju inte filma något från matchen... Jag hade tänkt att intervjua en motståndare supporter men det var smockat med folk, så jag fick skrota den idén...