ghijohansson Posted June 3, 2015 Posted June 3, 2015 Distributör bad mig texta min nollbudgetlångfilm. Jag menar undertexter för de i publiken som är hörselskadade. Beskedet jag fick var "PAC, 890 eller SMI". Vad betyder detta rent praktiskt? Jag redigerar med Windows 8.1 samt Premiere Elements version 12. Där saknas information om denna tekniska standard. 0 Quote
Tolin Posted June 3, 2015 Posted June 3, 2015 PAC (.pac), 890 (.890) och SAMI (.smi) är undertextformat. Jag vet att gratisprogrammet Subtitle Workshop ska stödja SAMI-formatet. URUWorks - 100% Software Uruguayo 0 Quote
ghijohansson Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Tack för tipset om gratisprogrammet, jag får testa så snart jag hinner. 0 Quote
ghijohansson Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Jag lyckades få programmet att fungera. Men tyvärr är det inte slut på mina problem. Jag har förstått att programmet kan skapa text-filer med filändelserna .smi respektive .890. Men jag skulle även vilja ha text-filer som Premiere Elements kan importera. De text-filer som jag nu skapar, de är ju för de fall när tittaren själv väljer om det ska vara textat. Men i andra sammanhang ska ju alla se texten, och då är det ju enklast att skapa en video-fil med texten inlagd en gång för alla. Därför skulle jag önska att programmet kunde exportera text-filer som jag kan importera i Premiere Elements. Premiere Elements kan hantera .prtl-filer. Och jag förmodar att .psd-filer skulle fungera nästan lika bra. Jag hoppas någon kan föreslå en lösning så att jag slipper skriva text två gånger, först med URI och sedan likadant i Premiere Elements. 0 Quote
Recommended Posts