Gå till innehåll

O Lucky Man?


final_cut

Recommended Posts

Alltså, är verkligen ingen som har sett O LUCKY MAN eller har ni bara inga åsikter? Syftar på tråden "Lindsay Anderson/Malcolm McDowell".

Det är samma sorts historia som O BROTHER WHERE ART THOU fast här utspelar sig handlingen i kapitalismens Storbritanen om en ambitiös, handelsresande kaffeförsäljare. På vägen råkar han ut för alla möjliga bisarra, surrealistiska och oftast skrämmande äventyr. Does it ring a bell?

Visades i SVT för nåt åt sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]Vet vilken film du talar, men jag har inte sett den, har dock läst att den ska vara bra.[/citat]

 

Ja, i Aftonbladet fick den fyra eller fem stjärnor, beroende på recesent. Leonard Maltin gav den högsta betyg - fyra stjärnor - för de som bryr sig. Jag tyckte den var så storslaget splittrad att jag först tog avstånd från den - även om den var fascinerande. Numera tycker jag att det är den bästa filmen á la Voltaire, Candide, Odyssén etc. Så här borde O Brother... ha sett ut!

Dessvärre finns den ännu ej på dvd! Mycket konstigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg den då på SVT och tyckte mycket om den: dels på grund av det episka berättarsättet och surrealismen...man hade ingen anning om vad som skulle hända, synda att inte fler sätt den - den är faktiskt en riktig storfilm när jag tänker på det, ganska lång men ack så underbar... ett givet köp när den kommer ut på dvd...

 

Lindsay Anderson gjorde ju en film i slutet av 60-talet med Malcolm McDowell som heter If... som även den ska vara lite surrealistisk, jag har länge velat se den - då den fått så mycket beröm... Någon som sett den?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nisse]

 

Lindsay Anderson gjorde ju en film i slutet av 60-talet med Malcolm McDowell som heter If... som även den ska vara lite surrealistisk, jag har länge velat se den - då den fått så mycket beröm... Någon som sett den?[/citat]

 

Jajamensan! Den är nästan lika bra. Eller lika bra. Samma stil, samma McDowell

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nisse]Lindsay Anderson gjorde ju en film i slutet av 60-talet med Malcolm McDowell som heter If... som även den ska vara lite surrealistisk, jag har länge velat se den - då den fått så mycket beröm... Någon som sett den?[/citat]

 

If ... är en rätt torr film jämfört med O Lycky Man. Jag såg den på vhs och har den ännu i min samling (rätt färgstarkt omslag), och den är inte riktigt så underhållande även om den prisats av filmkritiker (ytterligare ett jackpot enligt Leonard Maltin). Men som sagt, filmen har sina surrealistiska stunder, ibland suggestiva och ibland övertydliga, men man borde ha satt lite mer liv i det hela. Kanske beror mitt omdöme på att jag såg den otextad, och det är irriterande att spetsa på öronen när man ser nåt för första gången. Handlingen rör sig kring studenter på internat som misstänks planera uppror, och är inspirerad, eller delvis baserad på C I UPPFÖRANDE av Jean Vigo.

 

Malcolm McDowell spelar Mick Travis i alla tre filmer.

If... (1968), O Lucky Man (1973) och Brittania Hospital (1982) räknas som en trilogi. Jag har dock ännu inte sett den sistnämnda, även om det är den enda filmen i trilogin som är tillgänglig på dvd. Tror dock att O Lucky Man är den mest genomarbetade...

Länk till kommentar
Share on other sites

O lucky man är en underbar film som ibland är väldigt grym, den försöker inte försköna verkligheten och måla upp en romantisk fasad. Istället visar den hur grymma och egoistiska människor kan vara och ni som inte har sett den bör se den. Ladda upp i soffan med chips och öl och glöm inte att skruva upp volymen då Alan Price står för musiken med sitt band! Musiken är halva filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=nisse]Lindsay Anderson gjorde ju en film i slutet av 60-talet med Malcolm McDowell som heter If... som även den ska vara lite surrealistisk, jag har länge velat se den - då den fått så mycket beröm... Någon som sett den?[/citat]

 

If ... är en rätt torr film jämfört med O Lycky Man. Jag såg den på vhs och har den ännu i min samling (rätt färgstarkt omslag), och den är inte riktigt så underhållande även om den prisats av filmkritiker (ytterligare ett jackpot enligt Leonard Maltin). Men som sagt, filmen har sina surrealistiska stunder, ibland suggestiva och ibland övertydliga, men man borde ha satt lite mer liv i det hela. Kanske beror mitt omdöme på att jag såg den otextad, och det är irriterande att spetsa på öronen när man ser nåt för första gången. Handlingen rör sig kring studenter på internat som misstänks planera uppror, och är inspirerad, eller delvis baserad på C I UPPFÖRANDE av Jean Vigo.

 

Malcolm McDowell spelar Mick Travis i alla tre filmer.

If... (1968), O Lucky Man (1973) och Brittania Hospital (1982) räknas som en trilogi. Jag har dock ännu inte sett den sistnämnda, även om det är den enda filmen i trilogin som är tillgänglig på dvd. Tror dock att O Lucky Man är den mest genomarbetade...[/citat]

 

 

"If" är något långsammare, det är sant. Men jag älskar stämningen i filmen. Båda filmerna påminner om "En natt i New York"(After Hours) i stämningen. Det är också en höjdare, stämningsmässigt och surrealistiskt.

 

Britannia Hospital är en suverän satir, men stämningen är något annorlunda. Den är oxå super. Tack o lov att farsan spelade in alla när de gick på TV för typ femton år sen. Hmm, inte på DVD, då måste jag föra över dom, bara för säkerhets skull!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Super-åttan]O lucky man är en underbar film som ibland är väldigt grym, den försöker inte försköna verkligheten och måla upp en romantisk fasad. Istället visar den hur grymma och egoistiska människor kan vara och ni som inte har sett den bör se den. Ladda upp i soffan med chips och öl och glöm inte att skruva upp volymen då Alan Price står för musiken med sitt band! Musiken är halva filmen![/citat]

 

O Lucky Man handlar om kapitalismens inverkan på människor - är den filmen som lyckas bäst på den fronten. Resan genom samhället kommenteras i sång av Alan Price.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...