Gå till innehåll

Systemkamera att filma med


bad_droidboy

Recommended Posts

Som jag har förstått så ska det gå att göra rätt ok inspelningar med en systemkamera. Jag har gjort lite film förut med en handycam men tänkte få det att se lite seriösare ut. Funderade ändå på en systemkamera för stillbildsfoto.

Kan ni rekommendera en bra kamera som inte är alltför dyr. "kraven" är väl att man kan koppla i extern mic och att den inte kostar en årslön. Även objektivförslag mottages. Budget runt 10 kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamera - Nikon D3200

https://www.dustinhome.se/product/5010640750/d3200?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146440

 

Objektiv - Sigma 17-50 F2.8 OS

Sigma 17-50/2.8 DC HSM OS till Nikon

 

= 6 365:-

 

Kameran är superbillig, men den filmar i stort sätt lika bra som majoriteten av alla DSLR-kameror under 10 000kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamera - Nikon D3200

https://www.dustinhome.se/product/5010640750/d3200?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146440

 

Objektiv - Sigma 17-50 F2.8 OS

Sigma 17-50/2.8 DC HSM OS till Nikon

 

= 6 365:-

 

Kameran är superbillig, men den filmar i stort sätt lika bra som majoriteten av alla DSLR-kameror under 10 000kr.

 

Ja det verkade ju helt klart förmånligt. Jag tittade även på detta kit från netonnet

 

Nikon D5300 18-105mm VR - Systemkamera med bildsensor i DX-format

 

Blir en tusenlapp till men är det värt skillnaden? Eller är objektivet till denna sämre än det du länkade? Ursäktar noob frågorna här men har verkligen ingen erfarenhet av obejktiv

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen är Nikon det absolut sista märket jag hade valt för att filma med.

Dels är det en spegelreflex kamera dvs ingen sökare när man filmar.

Dels så är Nikon inte direkt intresserade av bra video och det märks.

Men framförallt så finns det knappt några objektiv till Nikon jämfört med tex Canon men mest de spegellösa alternativen som kan använda nästan vad som helst för småpengar.

Med det säger jag inte att det är en dålig kamera, bara att jag hade undersökt alternativen först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det verkade ju helt klart förmånligt. Jag tittade även på detta kit från netonnet

 

Nikon D5300 18-105mm VR - Systemkamera med bildsensor i DX-format

 

Blir en tusenlapp till men är det värt skillnaden? Eller är objektivet till denna sämre än det du länkade? Ursäktar noob frågorna här men har verkligen ingen erfarenhet av obejktiv

 

Om det är en sak du absolut inte vill spara pengar på så är det objektivet. Objektiven som säljs med kamerorna, s.k "Kit lenses" är oftast skräp. [EDIT] (Såg precis att du nämnde att du tillochmed betalar en tusenlapp mer för kit-objektivet. Nej nej och nej)

Lobbamobba har för övrigt helt rätt i det han säger, jag var inte medveten om hur spegellösa kameror sjunkit i pris de senaste åren. Kör på

 

Panasonic LUMIX DMC-G6

Panasonic LUMIX DMC-G6 kamerahus delad kartong istället.

 

Jag hade rekommenderat dessa tre objektiv som kompletterande set. Sigmas DN Art serie har väldigt filmiskt skärpedjup och funkar utmärkt till såväl foto som video.

 

Sigma 19mm 2.8 DN Art

Sigma 19/2.8 DN Art Svart Micro 4/3

 

Sigma 30mm 2.8 DN Art

Sigma 30/2.8 DN Art svart Micro 4/3 (5 års garanti)

 

Sigma 60mm 2.8 DN Art

Sigma 60/2.8 DN A svart till Micro 4/3

 

Allt som allt,

7 459:-

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skaffade en Panasonic GH3 för knappt ett halvår sen. Betalade 6000, såg den för 5000 som lägst därefter, men tror att den har utgått helt och hållet nu - åtminstone i Sverige. Skaffade senare 14-42-zoomen (senaste utgåvan), mest för att fota med, men jäklar vilken skärpa för att vara en budget-zoom. Att det finns såpass skarpa objektiv till rimliga priser till GH3/GH4/G6 mfl. tycker jag är ett köpargument i sig.

Tidigare körde jag endast fasta vintage-objektiv, men nu åker de endast fram för porträtt och vid tillfällen där det behövs något extra ljuskänsligt. Så även jag backar Panasonic som (ett av de) bästa alternativen.

 

Däremot skulle jag inte gå så långt som att påstå att Nikon är mindre intresserad av video än Canon. Idag skulle jag nog hellre köpa en D5500 eller D5300 än Canons motsvarighet. Sony a5100 är även det ett alternativ om man inte har något emot lite mindre kameror, och fördelen med denna kan alltså summeras till XAVC-s tillsammans med användarvänlighet för nybörjare. Man får inte glömma att det ska vara kul att filma också. Men vad som är kul att filma med är ju minst sagt en smaksak.

 

Panasonic och Sony är väl vad jag skulle rekommendera att investera i, idag. Panasonic för kameror under 15000 och Sony för deras något dyrare kameror då det känns som att de kommer med en ny lansering rätt snart i de lägre segmenten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en sak du absolut inte vill spara pengar på så är det objektivet. Objektiven som säljs med kamerorna, s.k "Kit lenses" är oftast skräp. [EDIT] (Såg precis att du nämnde att du tillochmed betalar en tusenlapp mer för kit-objektivet. Nej nej och nej)

Lobbamobba har för övrigt helt rätt i det han säger, jag var inte medveten om hur spegellösa kameror sjunkit i pris de senaste åren. Kör på

 

Panasonic LUMIX DMC-G6

Panasonic LUMIX DMC-G6 kamerahus delad kartong istället.

 

Jag hade rekommenderat dessa tre objektiv som kompletterande set. Sigmas DN Art serie har väldigt filmiskt skärpedjup och funkar utmärkt till såväl foto som video.

 

Sigma 19mm 2.8 DN Art

Sigma 19/2.8 DN Art Svart Micro 4/3

 

Sigma 30mm 2.8 DN Art

Sigma 30/2.8 DN Art svart Micro 4/3 (5 års garanti)

 

Sigma 60mm 2.8 DN Art

Sigma 60/2.8 DN A svart till Micro 4/3

 

Allt som allt,

7 459:-

 

 

Tack för tipset, det vart ju inte alls så farligt som jag trodde. Vad är skillnaden mellan objektiven, de två första är vidvinkelobjektiv men verkar rätt snarlika? eller har jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset, det vart ju inte alls så farligt som jag trodde. Vad är skillnaden mellan objektiven, de två första är vidvinkelobjektiv men verkar rätt snarlika? eller har jag fel?

 

Objektiven är av olika brännvidd. Mycket riktigt kan 19mm i det här fallet ses som ett vidvinkelobjektiv, 30mm som ett normalobjektiv och 60mm som något lite mer åt tele-hållet. Dessa tre objektiv fungerar som ett kompletterande kit (19-60mm), precis som ett zoomobjektiv där du kan komma närmare och få olika stilar och utsnitt. Fördelen med fasta objektiv (gentemot zoomobjektiv) är att de oftast är skarpare, mindre, lättare och i många fall billigare.

 

Olika objektiv, särskilt från olika tillverkare kan skilja sig som dag och natt vad gäller kontrast, skärpa och färgåtergivning. Det är därför extremt viktigt inom filmproduktion att arbeta med objektiv som matchar varandra så nära som möjligt. Tänk dig att du filmar en scen- Några tagningar med en Sigma 60mm och sen en annan vinkel med te.x. en Canon nånting-nånting. I redigeringen märker du sedan att Canon-objektivet producerade en mycket mer kontrastfylld, mindre skarp bild med en lite varmare känsla än Sigma-objektivet. Plötsligt sitter du där och kämpar för att färgkorrigera klippen i hopp om att lyckas matcha dem någorlunda (inte alltid det går överhuvudtaget) så att de går att klippa ihop utan att se helt galet ut.

 

(För mer om hur olika brännvidd kan påverka bilden, kika på

)
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu köpte jag kameran som rekommenderades och den fungerar bra. Men när jag kopplar den till datorn är det värre. 9/10 krashar den av att man kollar bilder och videofilerna är bara att glömma, det har aldrig fungerat hittills. Har ett SDXC 64gb kort så det är inte det det är fel på iaf.

 

 

EDIT: Har dubbla OS och det fungerar utmärkt på Windows 7.... Kör Win8 vanligtvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu köpte jag kameran som rekommenderades och den fungerar bra. Men när jag kopplar den till datorn är det värre. 9/10 krashar den av att man kollar bilder och videofilerna är bara att glömma, det har aldrig fungerat hittills. Har ett SDXC 64gb kort så det är inte det det är fel på iaf.

 

 

EDIT: Har dubbla OS och det fungerar utmärkt på Windows 7.... Kör Win8 vanligtvis.

 

Normalt kollar man inte via datorn utan för över filerna via usb men framförallt minneskortsläsare.

Flyter det bättre då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...