Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hehe, jag gillar att du fortsätter att göra din grej.

På plussidan får jag säga att skådisarna gör ett bra jobb, och även scener där inte mycket händer får ändå ganska mycket nerv. Och på något sätt blir jag sugen på att se nästa del.

Så till minussidan. Färgkorrigeringen lämnade en del att önska. Dels borde missen med vitbalansen i skogen ha åtgärdats, och på det hela taget tror jag att filmen kunde ha vunnit på ett medvetet dragande i färgerna. Nu blir allt lite grådaskigt...

Kameraskaket blir också lite för mycket för mig. Handhållen kamera är ett stilgrepp, men det förlorar i effekt om det används hela tiden. En del scener borde haft fördelen av ett kamerastativ.

Nåväl, det skall bli spännande att se hur serien utvecklas.

/Jakob

Posted

God fortsättning, din gamle pirat!

Hehe, jag gillar att du fortsätter att göra din grej

Jo imponerande, eller hur? 16 månader efter det första avsnittet så kommer det andra som ett julvykort på posten :)

Vi spelade in det i februari, faktiskt, men så tog det en väldans tid att få ut det på nätet. Hade problem med att hitta ljudläggare (en lång historia som vi kan ta över en öl framöver) och så kom inspelningen av novellfilmen i vägen.

Men nu är den ute i alla fall, och det tredje avsnittet ska börja klippas nu i januari.

På plussidan får jag säga att skådisarna gör ett bra jobb, och även scener där inte mycket händer får ändå ganska mycket nerv. Och på något sätt blir jag sugen på att se nästa del

Fan, kul att höra :) Det är ju det som är förhoppningen, att man som tittare ska kunna se bortom filmens skavanker och ändå låta sig dras in i Olles skruvade värld.

Så till minussidan. Färgkorrigeringen lämnade en del att önska. Dels borde missen med vitbalansen i skogen ha åtgärdats, och på det hela taget tror jag att filmen kunde ha vunnit på ett medvetet dragande i färgerna. Nu blir allt lite grådaskigt

Miss med vitbalansen? Var exakt i skogen?

Men jo, färgkorrigering är väl inte direkt något som vi lägger ner så mycket tid på.

Jag har ju inte gjort egna filmer särskilt länge och håller fortfarande på att bygga ut mitt nätverk. Men till novellfilmen ska jag annonsera efter någon som hjälper till med färgkorrigering och efter det så ska jag börja tänka på det inför alla mina filmer, även till dem som ska direkt ut på youtube.

Kameraskaket blir också lite för mycket för mig. Handhållen kamera är ett stilgrepp, men det förlorar i effekt om det används hela tiden. En del scener borde haft fördelen av ett kamerastativ

Vi hade bokat utrustning hos Filmcentrum men några dagar före inspelningen fick vi besked om att de gått i konkurs och då fick vi låna ihop utrustning istället. Så om jag minns rätt så hade vi inte ens ett stativ vid detta tillfälle.

Samtidigt gillar jag den dokumentära stilen, när det är skakigt och jävligt.

Nåväl, det skall bli spännande att se hur serien utvecklas.

Vi har 5 avsnitt skrivna så minst 3 till blir det. Sen får vi se.

Drömmen vore ju att utveckla det till en "riktig" webb-serie så när vi har spelat in alla 5 så tänkte vi klippa en ihop trailer som man kan skicka runt till folk.

/D

Posted
Blir bättre för varje gång. Bra skådespeleri. Jag håller dock inte med om att kameran skakar för mycket. Men kanske en smaksak, själv gillar jag handhållet. Dock skulle den vinna lite på både färgkorrigering och -gradering. Men bra jobbat ändå.

Tack så mycket :) Ja, som jag skrev till Jakob så har jag ju inte gjort film särskilt länge så jag lär mig medans jag håller på. Har funderat på att gå någon filmskola men vet inte vilken, är inte så sugen på att betala massa pengar för att gå till exempel Sthlms filmskola där man provar på olika roller i en produktion.

God fortsättning!

/D

Posted
Miss med vitbalansen? Var exakt i skogen?

Det är ett gäng klipp som är väldigt blåa. Till exempel det klipp som börjar vid 8:09.

Färgjustering är ett verktyg som inte skall underskattas. Man skall inte överdriva, men att dra scenerna åt olika håll färgmässigt är ytterligare ett verktyg i regissörens arsenal.

Jag ser fram mot en öl eller femton. Så att jag får höra historien om ljudläggaren, menar jag.

Ha det gott!

/Jakob