Daniel Hållquist Postad 16 september 2014 Postad 16 september 2014 Hej! Frågade en bekant häromdagen om ett billigt, bra program att klippa i och han rekommenderade vegas eller pinnacle, så nu undrar jag, vilket föredrar ni? Finns det några fördelar/nackdelar som är bra att veta om innan man köper det? Är någon av dem enklare att lära sig än den andra? Vet att det finns mycket bättre program men jag ska endast använda mig av det för att klippa små konstfilmer som jag börjat göra. /D 0 Citera
ghijohansson Postad 17 september 2014 Postad 17 september 2014 I våras tvingades jag köpa nytt. Så jag kollade utbudet av billiga program. Resultatet när jag läste recensioner blev att olika människor föredrar helt olika program. Redigering betyder olika saker för olika människor. Därtill kan det vara så att ett program fungerar på en dator men inte på en annan. Eller du kanske använder ett videoformat som inte alla program hanterar. Det som påstås vara lättast att lära sig är AVS video editor (enligt användarrecensioner). Men obs ett klagomål. De som betalar för ett år klagar på att företaget drar åter pengar från kontot ett år senare, utan att ha frågat om man vill fortsätta använda programmet. Det programmet finns inte på svenska. Premiere Elements finns däremot på svenska, och det används av relativt många på detta forum. Inklusive att jag använder det för att redigera nollbudgetlångfilm. Recensenterna anser att Adobe ansträngt sig för att det ska vara lätt att lära sig. Andra program i samma prisklass är som följer. Cyberlink powerdirector Corel videostudio Serif movieplus Roxio creator Magix movie edit Finns även några gratisprogram men inget har blivit populärt. 0 Citera
anders10 Postad 19 september 2014 Postad 19 september 2014 Vet inte hur Pinnacle är nuförtiden. Möjligt det har blivit bättre och mer stabilt. Jag har haft några versioner och det var fullständig katastrof. Det kraschade en gång var 20 minut ungefär och programmet levde sitt eget liv liksom. Men som sagt, det var en del år sedan så det är möjligt att det har blivit bättre med tiden. Jag har själv Premiere Elements och även om jag överväger att gå över till P pro så tycker jag att det är ett mycket bra program. Dessutom är det många som använder det = många och fråga om man får problem. Och det får man garanterat vad det än står på fodralet..:) Vegas Studio 11 har jag med, men det är väldigt krångligt tycker jag i alla fall. Säkert ett jätte bra program om man har massor av tid att lägga på det och lära sig det ordentligt. 0 Citera
Pehrbau Postad 20 september 2014 Postad 20 september 2014 T ex Adobe Premier Elements är mycket vanligt har jag sett här på forumet. Det fungerar säkert bra för vanlig klippning. Om man däremot vill göra litet mer som t ex ha flera parallella videospår och använder färg- och nivåkorrigering och andra verktyg så tvivlar jag på att Elements hänger med. Dessutom växer kraven på beräkningskraft dramatiskt om man ger sig in i mer avancerade manövrer. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 23 september 2014 Författare Postad 23 september 2014 Vegas no contest Hej alla, tack för era svar! Hur kommer det sig att Pinnacle kraschar så ofta? Har googlat runt och det är fler som klagar på det, samtidigt så sägs det vara lätt att lära sig. Som sagt, jag har inga stora planer med detta, brukar använda mig av folk som verkligen kan klippa till mina mer seriösa filmer, men på sistone har jag börjat göra små konstfilmer och dom vill jag helst klippa själv, främst för att det är kul att lära sig något nytt och för att det är svårt att förklara min avsikt med filmerna, då det inte finns någon. /D 0 Citera
Rogge Postad 27 september 2014 Postad 27 september 2014 så nu undrar jag, vilket föredrar ni? Jag hade personligen laddat ner en testversion av båda för att se vad vad jag sjäv tycker. :) Då får du väldigt snabbt en känsla för båda programmen och det brukar visa sig ganska snabbt i vilket program man trivs bäst att jobba i. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 28 september 2014 Postad 28 september 2014 Det är nog som att fråga vilken bil som är bäst, är jag rädd. Har själv alltid använt Pinnacle på grund av att jag såg en demovideo och det var lätt att komma igång. Visst har det hänt flertal gånger att det krashat och jag har köpt och testat både Vegas, Powerdirector och Premiere Elements. Det är mycket svårt att ställa om sig och lära sig nya program när man är inkörd på ett så jag har alltid återvänt till Pinnacle från version 7 till senaste nr 17. Men sista versionen strulade för mig så nu har jag sen några månader tillbaka börjat med Premiere igen och har kommit in i det genom att kolla in tutorials. För manualen, även om den är på svenska, är inte lättbegriplig. Jag tycker du ska ladda hem en demo innan du köper ditt program och sen gå in på youtube och kolla på tutorials. För övrigt har Premiere fungerat bra så jag håller mig till det i fortsättningen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.