Tyler Durdan Posted March 12, 2003 Posted March 12, 2003 Någon som kan förklara för mig lite mer ingående vad "mattskivan" är och gör inom videotekniken? Alltså inte inom filmen och stillbildsfoto... Tack! Tyler 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Någon som kan förklara för mig lite mer ingående vad "mattskivan" är och gör inom videotekniken? Alltså inte inom filmen och stillbildsfoto... Tack! Tyler Mmmm, men det här är ju forumet för just film och filmkameror... ;) 0 Quote
gorse Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 En mattskiva är en semitransparant skiva av tex glas som är matterad, tex genom blästring. Man kan projecera bilder på en mattskiva och bilderna blir synliga från andra sidan. I stillbildsfoto brukar man ha en mattskiva att projecera bilden på för att man skall kunna förhandsgrandska resultatet innan exponering (dvs man tittar i gluggen om det är en spegelreflexkamera). Mattskivan sitter på samma brännpunkt som filmen, men viklat uppåt med hjälp av en spegel. Mig veteligen finns ingen mattskiva i en minDV-kamera. 0 Quote
TomStac Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Mig veteligen finns ingen mattskiva i en minDV-kamera. Tekniken används väl på en mini35-adapter? Sedan finns det ju mattskivor även i 16mm-kameror och vissa Super8-kameror. 0 Quote
gorse Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Ja, i adaptrar för att projecera bilden så dv-kameran har något att filma av. Men varför skulle man ha mattskiva i (film?)kameran? *nyf* 0 Quote
TomStac Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Men varför skulle man ha mattskiva i (film?)kameran? *nyf* Det har du själv redan förklarat; samma som på en systemkamera (för att slippa "luftbilden"): I stillbildsfoto brukar man ha en mattskiva att projecera bilden på för att man skall kunna förhandsgrandska resultatet innan exponering (dvs man tittar i gluggen om det är en spegelreflexkamera). Mattskivan sitter på samma brännpunkt som filmen, men viklat uppåt med hjälp av en spegel. 0 Quote
gorse Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Nu fattar jag trögt. I en spegelreflexkamera smäller man upp spegeln vid exponering. Skall man smälla en spegel 25 grr per sekund i filmkameran? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Nu fattar jag trögt. I en spegelreflexkamera smäller man upp spegeln vid exponering. Skall man smälla en spegel 25 grr per sekund i filmkameran? En del kameror gör det, andra inte. Det beror på vilken slutare som finns i kameran. 0 Quote
TomStac Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Nu fattar jag trögt. I en spegelreflexkamera smäller man upp spegeln vid exponering. Skall man smälla en spegel 25 grr per sekund i filmkameran? Ofta har kameran en roterande slutare som är vinklad och har en spegelyta (för att skicka ljuset upp mot sökaren). Slutaren (som är skivformad) har en öppning som är av varierande storlek beroende på kameran; vinkeln skiljer sig åt. En Kinor-16 har t.ex. 170 graders öppning, resten är en spegelyta. Det är inte svårare än så. 0 Quote
gorse Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Ok. Tack för upplysningen. Man lär sig varje dag. Jag trodde det var en mekanisk/fysikalisk omöjlighet att flappra med en spegel så fort. 0 Quote
Recommended Posts