Gå till innehåll

Paranoia - kortfilm filmad med Blackmagic


johancederholm

Recommended Posts

Trailern till En Jävla Mutants senaste kortfilm, Paranoia, som är färdigställd och kommer ha premiär inom kort!

 

Om filmen:

Edward har problem med att skilja sina hemska mardrömmar från verkligheten. Under möten med psykologen Roland, börjar han känna av något ännu mer skrämmande...

 

Producerad av: En Jävla Mutant

Regi: Johan Cederholm

Medverkande: Johan Cederholm & Filip Svensson

Musik: Fredrik Häthén

 

Filmad med Blackmagic Cinema Camera EF i Prores HQ Film läge.

Objektiv: Zeiss F-Distagon 16mm F/2.8 , Zeiss Jena Flektogon 20mm F/2.8 , Zeiss Jena Flektogon 35mm F/2.4 & Zeiss Jena Pancolar 50mm F/1.8

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Du använder fler ord för att beskriva tekniken bakom filmen än att säga vad filmen handlar om. Sälj den, få oss att vilja se den!

 

Bara ett tips.

 

/Jakob

 

Jag har en kort text som handlar om filmen, brukar inte vilja avslöja alltför mycket:

"Filmen handlar om Edward, som har problem med att skilja sina hemska mardrömmar från verkligheten. Under möten med psykologen Roland, börjar han känna av något ännu mer skrämmande…"

 

Överlag tycker jag att forumet verkar vara ganska tekniskt inriktat, så brukar ta med rätt mycket information. Intresserar det dig inte så är det ju bara att strunta i!

Hoppas du tycker det verkar vara en film i din smak! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, teknisk information är ju inte fel, men jag har sett gång på gång hur folk visar upp sina filmer här utan att försöka sälja in dem, och det är bara fel. Om man vill ha tittare, vill säga. Tänk på hur texten på baksidan av en bok fungerar. Det handlar helt och hållet om att få folk att läsa den utan att avslöja för mycket. På internet är det ännu viktigare; det finns tusen saker att klicka på, varför skall jag klicka på just din film?

 

Jag försöker, helt ärligt, bara hjälpa till.

 

Vad som däremot personligen oroar mig är att det finns en kortad version, och att du inte kommenterar detta faktum över huvud taget. Vad är det för skillnad mellan versionerna? Vilken är bäst? Varför finns det två olika versioner? Jag får intrycket att historien inte spelar någon roll...

 

Vilken slags feedback vill du ha? Handlar det om tekniken eller berättandet?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, teknisk information är ju inte fel, men jag har sett gång på gång hur folk visar upp sina filmer här utan att försöka sälja in dem, och det är bara fel. Om man vill ha tittare, vill säga. Tänk på hur texten på baksidan av en bok fungerar. Det handlar helt och hållet om att få folk att läsa den utan att avslöja för mycket. På internet är det ännu viktigare; det finns tusen saker att klicka på, varför skall jag klicka på just din film?

 

Jag försöker, helt ärligt, bara hjälpa till.

 

Vad som däremot personligen oroar mig är att det finns en kortad version, och att du inte kommenterar detta faktum över huvud taget. Vad är det för skillnad mellan versionerna? Vilken är bäst? Varför finns det två olika versioner? Jag får intrycket att historien inte spelar någon roll...

 

Vilken slags feedback vill du ha? Handlar det om tekniken eller berättandet?

 

/Jakob

 

 

Absolut, jag förstår!

Jag har faktiskt, under senaste tiden, funderat på hur jag ska få mina filmer att nå ut till en större publik. En mer utförlig och säljande synopsis kan nog vara en bra idé och inte minst att försöka hitta helt nya sätt att presentera sin film... Det är svårt, men en spännande utmaning :) Internet svämmar verkligen över av bra kortfilm och det blir bara fler och fler.

 

Vad det gäller den nerklippta versionen av filmen, så är det just ett potentiellt steg till att nå fler tittare. Den långa versionen, som jag kallar för "Directors cut", är den film som ligger närmast manus och min vision som regissör, så det är absolut den som jag rekommenderar i första hand. Jag klippte också en 15-min version, främst för att öka antalet filmfestivaler som jag kan skicka filmen till (många har ju en 15-min gräns). Nerklippningen, som ju är rätt så rejäl trots allt, lämnade trots det storyn helt oförändrad. Originalversionen är nästan mer som en förlängd version, lite mer fördjupande. De båda versionerna kompletterar varandra på sätt och vis, men jag kan förstå om det upplevs som förvirrande. Kanske borde jag bara ha den nerkortade på min hemsida och mitt Vimeo-konto, och där tydligt förklara skillnaderna? Kan förstå att det känns lite dubbelt att göra två versioner dock, men det var trots allt väldigt givande ur ett klippningsperspektiv.

 

Vad det gäller feedback så är jag verkligen intresserad av att höra allt, men kanske främst sådant som rör själva storyn och berättartekniken! :)

 

Tack för all input, Jakob!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...