Jump to content

Hur skall jag spara mina filmer?

Badjanne

Recommended Posts

Har just köpt ny kamera som spelar in MOV 1920X1080 60 b/s (Fuji Finepix S1)

Min actionkamera spelar in i mp4 1920X1080 60 b/s (Drift HD Ghost -S)

Min tredje kamera jag använder för ljudinspelning med lös mik spelar in MTS 1920X1080 25 b/s (Panasonic FZ 100)

((De andra kamerorna saknar mikingång tyvärr)

Jag använder material från alla tre. Hur skall jag publicera det redigerade resultatet för bästa kvalitet?

MP4-H264 1920X1080 25 b/s. 30 b/s eller M2T-H264........ eller.......?

• 4 weeks later...

Har just kommit hem från Dubai och Afrika.

Nattscener typ magdans i öknen ser bra ut från min Fuji men blir grymt pixliga efter redigering med MP4-H264 1920X1080 25 b/s.

Dagsscener blir bra. Vad gör jag för fel??? skall jag spara på annat sätt eller......???

• 2 weeks later...

Det är svårt att göra rekommendationer för hur du arbetar bäst när du inte skriver i vilket program du redigerar och om det är PC eller Mac. Om jag var i dina kläder och arbetar med Final Cut Pro (avsett version) skulle jag först konvertera allt till en bra redigeringskodek som Apple Pro Res 422, ljudet till AIF. Samma sak med Premiere Pro på Mac.

Premiere är lurigt, exporten Match Settings får man se upp med. Det kan lätt innebära en halvering av kvalitén. När redigeringen är klar skulle jag sedan göra en master i hög upplösning (Apple Pro Res) och därefter konvertera mastern till en högkvalitativ H.264 för publicering på nätet.

Jag arbetat med Adobe Premiere Element 11 (PC)

Valde MP4-H264 1920X1080 25 b/s

Styckade filmen i 6 bitar 4-5 minuter långa och lade ihop dessa sedan. Känns inte riktigt optimalt om man vill ändra något i efeterhand.

Mina nattscener är nu OK eftersom jag svarade nej på någon fråga om optimering.

Jag sparar ALLTID mina klipp/scener i .avi Raw Uncompressed (Inte Yuviyuv, Xvid och allt vad skiten heter), tills dess att filmen har klippts klart. Väl där renderar jag ut det färdiga klippet i Uncompressed .avi-format och behålle denna som "Master". Naturligtvis med fulla ljudinställningar, ljus, kbps, etc. 25 b/s låter väl....... aningen lite? :P Rätta mig gärna om jag har fel.

.MP4 är annars ett utmärkt format om man vill få ned filen i storlek med en acceptabel kvalitètsförlust (Handbrake är ett bra program för detta). Så fortsätt på den banan. Men mastern bör vara flera gigg i storlek, för .AVI är fortfarande det ultimata containerformatet.

AVI är långt ifrån det ultimata container-formatet. Gammalt som utvecklades på 90talet för Video for Windows (idag nerlagt), ouppdaterat och innehar inte stöd för nyare codec motsv. Rullar man bara Windows-miljö så funkar AVI, men thats it. Inget jag skulle spara mina produktioner i. Inte används det heller inom industrin, av en anledning. Det finns bättre.

Att spara i Uncompressed låter overkill också. Förvisso är hårddisk billigt idag, men så mycket slöseri med plats låter onödigt.