Gå till innehåll

Gymnasiearbete dokumentärfilm, vilken kamera?


NadjaNaddz

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska nästa höst påbörja den dokumentärfilm som gymnasiearbete. jag ska följa en pojke med funktionshinder och hans familj. Jag tycker mycket om att filma men har egentligen ingen bra utrustning, hitills har jag användt mig av windows live movie maker och min iphone 5. Med hjälp av denna bristfälliga utrustning har jag ändå skapat ganska många helt ok filmer, så lite erfarenhet har jag.

 

Jag vill gärna ha tips på en bra filmkamera som ligger runt 5000 kronor men som ändå har bra kvalité och passar för dokumentärer. jag har inga kunskaper alls innom det här, finns det ens bra kameror i den här prisklassen?

Jag tar även gärna emot tips på redigeringsprogram och någon bra mikrofon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekommendera en DSLR (systemkamera), de har helt klart den bästa bildkvaliteten och mängd inställningar för priset.

 

När det kommer till program håller jag mig personligen till Adobe, men det kan vara ganska dyrt. Möjligtvis Adobe Premiere Elements skulle kunna ligga i prisklassen för din ålder. Jag har dock hört mycket bra om Lightworks, vilket är gratis och du hittar det här Lightworks , sen finns även HitFilm i flertalet versioner HitFilm ? cutting edge video editing and visual effects software - HitFilm.com (Sen finns det ju andra sätt att erhålla program, if you know what I mean)

 

Jag rekommenderar RØDE Microphones (t.ex. Videomic (billig men bra)) när det kommer till ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett alternativ är en begagnad BlackMagic Pocket. Då får du riktigt bra kvalitet för pengarna. Det går att köpa bra begagnade objektiv för ett par hundra lappar.

Plus minneskort för x-antal tusen för dokumentärfilmning, en rigg (då objektiv i 100-kronorsklassen knappast har bildstabilisation) etc.

Siktar man in sig på 5000-kronorsklassen är nog DSLR definitivt den bästa vägen att gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, eller så fortsätter du och filma med din iphone. Ska du följa en familj i vardagen kan det vara bra att ha en så liten utrustning som möjligt. Det är också bra om den är skjutklar direkt och knappast märks. Det får säkert familjen att känna sig mer avslappnad och vardaglig än om du ska dra runt och se ut som en kameraman..

 

1. Går du en utbildning som erbjuder videokamera och redigering?

Eftersom det är ett arbete inom skolan borde detta kunna erbjudas. Vill du lära dig filma på ett seriösare sätt är det så klart en annan fråga..

 

2. Vad är syfte med filmen?

Ska den visas för publik? I vilket medium ska den visas? Är det enbart för dokumentation av process till lärare? Omfattning i längd samt integritetsfrågor kring publicering?

 

Vill du göra snygga skärpeåkningar och filma i lågt ljus är nog en DSLR att föredra. Men är du inte van att filma med en sådan kan det sluta med att de mest intressanta situationerna helt saknar skärpa i bild eftersom det var svårt att ställa när situationen uppkom..

 

Vad jag egentligen vill säga är att gör det inte svårare än det behöver vara. En iPhone kan mycket. Ett bra skal och en extern mic gör den ännu bättre. Dessutom är alla van att se en iPhone så folk känner sig inte obekväma.

 

Googlar du hittar du många exempel på folk som använder iPhones kreativt.

 

Skal kan se ut så här: Manfrotto Hållare MCKLYP5 med två fäste för iPhone 5 | Manfrotto MCKLYP5 med 2 fästenGenom att lägga till...

 

Funkar så här: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/2747/media_image/live_2/KLYP_5_highlight_connector_v3.jpg?1375723383

 

Sätt på en sån här mic: DSLR camera mic | audio for camera | dslr external microphone | | MyMyk

 

Ett enkelt handtag under och du är igång: http://www.amazon.co.uk/Camera-Fujifilm-Hewlett-Packard-Olympus-Panasonic/dp/B001NLN066/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1395319708&sr=8-2&keywords=pistol+grip

Länk till kommentar
Share on other sites

Plus minneskort för x-antal tusen för dokumentärfilmning, en rigg (då objektiv i 100-kronorsklassen knappast har bildstabilisation) etc.

Siktar man in sig på 5000-kronorsklassen är nog DSLR definitivt den bästa vägen att gå.

 

Jag röstar för en beggad Canon Xa10 eller liknande och tycker BMPCC inte är så smart för just "hänga på" dokumentär om man inte använt en förut och/eller är lite ny på det här med att filma.

 

Men jag vill flika in att jag just redigerar en "hänga på" dokumentär som spelades in i tre dagar med BMPCC och vi hade bara två st minneskort och två stycken batterier. Ingen stabilisering i objektiven men man klarar sig med ett litet stativ både för statiskt och handhållet.

Vi tömde helt enkelt ena kortet och laddade batteriet när det andra filmade.

Gillar inte ordet "rigg" för jag tror folk får andra bilder än det lilla mini-stativ jag kan har i min lilla kamera väska och använder både på axeln och golvet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...