Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har skaffat Adobe Premiere Elements 12 och har efter en tids redigeringstestande insett en hel del begränsningar (utifrån mina egna kriterier).

Jag vill gärna starta en diskussion om vilka begränsningar andra hittat, kanske är det så att jag trodde för mycket på programmet från början?

Självklart är ju Pro-versionen av Elements bättre men vissa "självklara" funktioner tycker jag väl ändå borde kunna finnas med i den lite enklare varianten.

Ett exempel:

Minskar jag bildstorleken på ett klipp från helskärm till ruta, vill jag först kunna tala om hur stor rutan ska vara när det gäller höjd och bredd.

Därefter vill jag med exakthet kunna tala om var på skärmen rutan ska hamna i höjd- respektive sidled.

Mig veterligen går inte detta utan jag får godtyckligt dra i ett hörn till önskad rutstorlek och sedan godtyckligt dra i rutan och placera den på ett ungefär där jag tror att jag vill ha den.

Detta gör att om jag sedan vill lägga ett annat klipp på samma ställe med samma storlek, får jag lägga klippen på varsitt videospår, ställa tidslinjeindikatorn mittför båda klippen så att båda syns och slutligen försöka dra och placera klipp nr 2 över första för att det ska hamna på exakt samma ställe.

Är inte detta med att storleksbestämma och placering två exempel på grundläggande funktion i ett videoredigeringsprogram?

Eller har jag missat något när det gäller denna funktion?

(jag har sett att jag kan välja var en textruta ska ligga när det gäller i x- och y-led.

Kom gärna med tips på eventuella lösningar på detta och/eller egna synpunkter på begränsningar i Adobe Premiere Elements 12

Mvh

Håkan

Posted

Jag undrar efter att ha övergått till Premiere EL 12 om det ska vara så, att om jag tar en scen från tidslinjen och flyttar den och placerar den tidigare på tidslinjen, så uppstår ett tomrum där scenen tidigare låg. När jag sätter in scenen på nya platsen flyttas alltså inte bara scenerna mellan gamla platsen och nya åt höger för att ge plats utan även de som ligger till höger om ursprungliga platsen. Verkar ju ologiskt. Flyttar man en scen ska ju inte längden av hela filmen förändras. Att behöva markera hela filmen till höger om den flyttade scenen och dra den över tomrummet ska ju inte behövas.

Posted

Håll ner CMD (Mac) eller CTRL (PC) innan du tar tag i klippet och flyttar det så kommer tomrummet att dras ihop. Att "hålet" efter föregående klipp försvann per automatik irriterade väldigt många (som ofta var vana vid Premiere Pro).

Hade för mig att det fanns en preference-inställning, men kan faktiskt inte hitta nån...

• 2 months later...
Posted

Angående problem med Premiere Elements så är nog det bästa att posta frågor i Adobes forum för programmet.

Själv använde jag i åratal version 3 av Premiere Elements för att redigera miniDV. Tyckte det fungerade bra. Saknade knappt något. Nyligen har jag blivit tvungen byta redigeringsprogram för att kunna redigera .mts-filer. Valde åter Premiere Elements, version 12 den här gången. En del har blivit bättre, men det är irriterande att programmet är fullt med buggar. Och vissa kommandon fungerar sämre.

• 1 month later...
Posted

Hej igen!

Jag startade ju den här tråden för en tid sedan och har nu en fråga som är lite aktuell med ghijohansson:s inlägg.

Det finns nu en uppdatering som ska förbättra stabiliteten och prestandan av programmet. Det är version 12.1 och så här står det om uppdateringen:

"Den här uppdateringen åtgärdar ett antal problem i Premiere Elements som rör stabilitet och prestanda. Uppgraderingen rekommenderas för alla användare."

Problemet är bara att det inte går att genomföra uppdateringen, jag får bara detta felmeddelande:

"Adobe Premiere Elements 12.1-uppdatering

Ett fel inträffade vid installationen av den här uppdateringen. Avbryt och försök igen senare. Felkod: U44M1I210"

Är det någon här som får/fått samma problem? I så fall, finns det något sätt att komma runt problemet så jag kan genomföra uppdateringen?

Tacksam för svar!

Posted

Tack för påpekandet att det finns en uppdatering. Den har jag nog glädje av eftersom jag ibland drabbas av buggar.

Men du, angående problem. Du kan räkna med bättre svar i användarforumet för det program du använder. Jag har postat flera frågor i forumet för Premiere Elements, och det är välbesökt.