Gå till innehåll

Problem med rendering i Premiere


sir_flint

Recommended Posts

När jag renderar ett klipp som jag lagt på lite effekter på så startar datorn om sig innan renderingen är klar. Nästan som om dom effekterna är för tunga för min dator eller nått.

Testade sedan att dela upp klippet i olika delar och rendera lite i taget.

Då gick det bättre, men så kan man ju inte hålla på. hela klippet är ju ändå bara på 20 sek.

 

Jag har en Amd 2500+ med 512 DDR ram och ett geforce4 MX420 graf + ett maxtor kort på 2 mb som jag bara använder för timeline + bibliotek.

Klipper på en 200 gb s-ata hd som jag använder som video hårddisk och sedan en del andra hårddiskar so backup.

kör windows Xp om det är till någon hjälp. =)

 

Om det är någon som haft samma problem eller vet hur jag kan lösa mitt problem så skriv.

Tycker ändå att min dator ska klara av såna saker även om det inte är den "nyaste" precis. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att datorn startar om sig tycker jag borde tyda på något annat fel än cache-inställningar, men man vet ju aldrig riktigt säkert med Windows. Dock är ju Windows XP ett av de mer stabila Windows som finns och det brukar inte starta om sig självt speciellt ofta.

 

Det hela kan ju bero på ett flertal saker naturligtvis, och att utröna exakt vad är ganska svårt. Ett hårdvaru-fel eller hårdvaru-konflikt av något slag är inte helt otänkbart. Har en kompis som lyckades få sin dator att starta om lite sporadiskt och efter mycket velande kom han fram till att det var fel på en minnesmodul. Du kanske kan ladda ner ett program för att testa minnet nånstans ifrån och kolla på det.

 

Att datorn är lite gammal och slö skall ju inte göra att den startar om utan anledning i alla fall. Hur krävande program man än kör.

 

En annan utväg som oftast brukar fungera när dylika saker händer är att installera om Windows. Det gör jag själv med jämna mellanrum när mitt system börjar bete sig konstigt.

 

Men problem som dessa brukar vara extremt jobbiga att hitta anledningen till, så testa med allt du kan komma på.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem faktiskt. Jag vet inte om det hängde ihop med just tung rendering men min dator brukade när jag jobbade i premiere spontant bara slockna lite då och då.

 

För mig visade detta sig vara ett drivrutinsproblem, jag försökte uppdatera alla mina drivrutiner. Jag tror det som visade sig orsaka problem var rutinerna till grafikkortet (Geforce FX5200). Kan ju som tidigare nämnt vara en mängd problem men drivrutiner är ju inte helt ovanligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

DeCaf nämde ganska många orsaker som kan ha inverkan på din dator, och det stämmer riktigt.

Jag har just nu samma problem, alltså, att datorn bara stängs av (eller startas om). Och när jag kontaktade Microsoft, sa de att det kan bero på något fel i någon hårdvara, kanske kan vara någon fläkt som inte fungerar riktigt och därmed orsakar värme, vilket gör att datorn (för att inte smällta) stängs av.

 

Det är så de sa till mig i alla fall.

 

Fast, i ditt fall kan kanske också vara virus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...