_toveee_ Postad 23 januari 2014 Postad 23 januari 2014 Hej Grundfrågan i denna tråden var egentligen: fungerar vår studiomick till filminspelning? Efter många nekande svar redigerar jag nu detta inlägg: _____________________ Då har förutsättningarna ändrats. Vi ska nu spela in vår skräckfilm i sommar. Som ett nybörjarteam kan vi inte något alls, men vill lära oss så mycket det går och har ordentligt med tid på oss nu. Vi kommer ansöka om ekonomiskt stöd, och det innebär förhoppningsvis att vi slipper köpa det allra billigaste. Någon har föreslagit en Röde ntg-2. Är den fortfarande ett bra val? Eller skulle ni föreslå något annat? Inspelningsmiljöer: - inuti ett öde hus (ska verka som att det ligger i skogen, men i själva verket hörs ljud från bilar ibland, eftersom en väg går precis utanför) - lite utomhus - inomhus i bebott hus - på en flygplats (ankomsthall på Landvetter) - i en bil Tove 0 Citera
Christian van Caine Postad 23 januari 2014 Postad 23 januari 2014 SP's B1 är en helt okej studio-mick vad jag märkt av, men den är inte lyckad på set. Inte så att det inte går att använda, jag inledde min karriär med att använda en ADK 51 med, med tanke på förutsättningarna, hyggligt resultat, men det var verkligen inte smärtfritt. För det första så är stormembranare tunga. Sen har de upptagningen sidleds, vilket gör dem ganska jobbiga att placera där de behövs. Men framför allt så är de verkligen inte bra på avstånd och snudd på omöjliga att få vindsäkrade. De mickar jag helst skulle rekommendera misstänker jag, baserat på hur frågan ser ut, ligger utanför er budget med åtminstone 1000% (inte en överdrift - 1k% är en 10-dubbling), men det finns fullt användbara mickar även för några få tusingar. Röde NTG-2 är exempelvis en som jag använde en del i början. Kräver lite av boom-killen/tjejen, men det är ärligt talat en bra sak om man vill lära sig hantera mick. NTG-3 är betydligt bättre, men kostar åsså en del mer. Många jämför den med klassikern Sennheiser MKH416 (min absoluta favoritmick till många tillfällen), men jag skulle säga att det är lite som att jämföra äpplen med päron - båda har liknande former och är frukter med kärnhus, men är inte samma sak. 416, å andra sidan, är ännu dyrare, har väl halkat ned till 10.000:- nu tror jag (låg en bit över 20k för inte så många år sen...gissa när jag köpte min....), men låter grymt till utomhus-ljud, särskilt i torrt lagom varmt klimat, och går att använda inomhus. Det är en av världens mest använda mickar för film, och det tog hus i helvete när Sennheiser försökte sluta tillverka dem efter 30 år av trogen tjänst. :-) 0 Citera
_toveee_ Postad 23 januari 2014 Författare Postad 23 januari 2014 Tack så jättemycket Christian! Då vet vi vad vår mick kan prestera. Okej, men inte speciellt bra.. Kan du ge exempel på mickar på bara några få tusingar? Vi blev rekommenderad en Röde-mick för 1600 ungefär. Vet ej vilken, men låter det okej? Tack igen, snabba svar uppskattas :D 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 25 januari 2014 Postad 25 januari 2014 Rode videomic, rode ntg-1, och ntg-2 kostar alla runt 1500-1700kr på thomann (av dem skulle jag personligen välja ntg-2). Jag har hört mycket gott om Sennheiser MKE600 som lågbudgetmick, men den ligger på ca 2700. Vad spelar ni in på? Direkt i kameran eller till en separat bandare? Har den phantom power? Har ni funderat på att hyra? Bra mikrofoner håller länge, så hyrkostnaden är riktigt låg (ni kan nog få en 416 för en bra bit under 100kr/dag), och många hyrställen ger rabatter till små projekt utan pengar. Det finns även resurscentrum i många städer som hjälper med gratis teknik. 0 Citera
_toveee_ Postad 27 januari 2014 Författare Postad 27 januari 2014 Vad spelar ni in på? Direkt i kameran eller till en separat bandare? Har den phantom power? Vi spelar in direkt på kameran. :) Avgör det vilken typ av mikrofon vi bör köpa? 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 29 januari 2014 Postad 29 januari 2014 Det kan göra det. Till filminspelning använder man i huvudsak kondensatormikrofoner, och de behöver ström för att fungera, och denna ström kallas phantom power. De flesta kameror med XLR-ingångar har det, men inte tex DSLR (som dock har väldigt brusiga och känsliga preamps, så man bör använda en mixer framför dem). Det finns dock vissa mikrofoner som har möjligheten att drivas av ett batteri, ex NTG-2, vilket gör att de kan användas med utrustning som inte kan ge phantom power. 0 Citera
_toveee_ Postad 30 januari 2014 Författare Postad 30 januari 2014 Det kan göra det. Okej, inte en aning gällande det där med phanom power. Men kameran vi har är Canon Legria HF G25. 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 31 januari 2014 Postad 31 januari 2014 En snabb sökning på kameran och phantom power, visar att den inte har det. För att använda en kondensatormikrofon måste micken antingen kunna vara batteridriven (som ntg-2), eller använder ni en mixer eller recorder som kan ge phantom istället för kameran. Är det ert första filmprojekt? Hur har ni tänkt använda mikrofonen? (på kameran, bom etc) 0 Citera
_toveee_ Postad 1 februari 2014 Författare Postad 1 februari 2014 För att använda en kondensatormikrofon måste micken antingen kunna vara batteridriven (som ntg-2), eller använder ni en mixer eller recorder som kan ge phantom istället för kameran. Är det ert första filmprojekt? Hur har ni tänkt använda mikrofonen? (på kameran, bom etc) Då verkar ntg-2an vara bra för oss. Japp, vi är totala rookies. Vi förväntar oss inget storslaget, utan vill bara prova och lära oss. Kan mycket väl hända att vi hyr utrustning med tanke på att vi inte vet vad vi har att vänta oss. Och ja, det ser ut som att vi ska fixa bom. 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 1 februari 2014 Postad 1 februari 2014 Ok, låter bra - kolla definitivt upp att hyra grejer istället för att köpa om det bara handlar om några dagar, men då mste ni som sagt ha en batteridriven mick eller en mixer med phantom till. Tänk även på att ni behöver ett shockmount för att fästa micken på bommen, och ev vindskydd om ni ska vara utomhus. Skaffa ett par slutna hörlurar och var noga med att använda dem, så får jag önska er lycka till! 0 Citera
_toveee_ Postad 3 februari 2014 Författare Postad 3 februari 2014 Ok, låter bra - kolla definitivt upp att hyra grejer istället för att köpa om det bara handlar om några dagar Vi kommer ha inspelning under flera veckor, och det verkar som att vi kommer köpa en egen mick. :) Nu har vi dessutom fått vårt drömhus att spela in i, och dessutom vill grannarna gärna hjälpa till med elen. Så det här löser sig otroligt bra. 0 Citera
Mattihp Postad 3 februari 2014 Postad 3 februari 2014 Om ni har tillgång till skådespelarna en längre tid till en billig peng så är eftersynk ett alternativt; för det skulle B1 duga helt ok. Då kan ni ta referensljud med den och sen spela in replikerna i efterhand. 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 februari 2014 Postad 4 februari 2014 Att eftersynca utan erfarenhet eller en god orsak är en väldigt väldigt dålig idé. Gör allt ni kan för att få allt på plats, annars kan ni få enorma problem. Dessutom bästa sättet att lära sig :-) Är ni oroliga för att kameran inte ska kunna driva en mick så är Röde NTG-2 ett hyggligt val. Den kan köras helt på batteri utan problem. Det viktigaste boom-killen/tjejen har att tänka på är inte enbart att få det att låta så bra som möjligt, utan att få det att låta så jämnt som möjligt så att allt håller ihop vid klippningen! Spela även hellre in för lågt än för högt, även om det finns en gräns för hur lågt man kan ha, givetvis. Det bör inte dista, men det får inte gömma sig i bruset heller :-) 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 februari 2014 Postad 4 februari 2014 Bör kanske nämna att det största problemet för film med mickar som B1 är att film måste låta naturligt, även när det inte är det (man måste se skillnad på realism och trovärdighet), medan den typen mickar låter stort och musikaliskt. Alltså en direkt motsats till vad man behöver för att göra ett övertygande ljud generellt. Av exakt den orsaken skulle väldigt få människor använda film-mickar till sång, även om det finns mycket även såna mickar kan göra bra i instrumentväg. 0 Citera
_toveee_ Postad 5 februari 2014 Författare Postad 5 februari 2014 Om ni har tillgång till skådespelarna en längre tid till en billig peng så är eftersynk ett alternativt; för det skulle B1 duga helt ok. Då kan ni ta referensljud med den och sen spela in replikerna i efterhand. Vi fick detta förslag igår, det lät som ett riktigt billigt alternativ. Men som Christian säger... kanske är det bättre att ta det mesta på plats? Att eftersynca utan erfarenhet eller en god orsak är en väldigt väldigt dålig idé. Gör allt ni kan för att få allt på plats, annars kan ni få enorma problem. Dessutom bästa sättet att lära sig :-) Kameran vi använder är en Canon Legria G25. Här är den: Canon LEGRIA HF G25 - LEGRIA HD-videokameror - Canon Svenska Den funkar väl tillsammans med en mick? Vi ska ansöka om bidrag från olika håll, men just nu ser det ut som att vi har upp till 1600 att spendera på micken. En Röde NTG-2 är några hundralappar dyrare. Vilken är den billigaste, men bästa, micken som ni kan rekommendera oss som vill kunna ta upp så mycket ljud det går på plats? 0 Citera
_toveee_ Postad 5 februari 2014 Författare Postad 5 februari 2014 Sedan undrar vi även vart vi kan lära oss mer om grunderna i ljudinspelning till film. Finns det någon bra site att läsa på? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.