Bam__Margera Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Nån som vet om man kan göra den där blåa flash effekten som är med i three doors downs nya video i AE? 0 Quote
woxaz Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 Då kanske du borde förklara lite mer av hur det ser ut, tror faktiskt ingen fattar om de inte sett videon. I och för sig har jag sett videon några få gånger men har inte lagt någon "blå flash effekt" på minnet. 0 Quote
Bam__Margera Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 det är ett blått streck som blinkar till och så täcker ljuset från blinket hela skärmen sen fejdar ljuset bort och då är det ett helt annat ställe som dom visar... är inte så bra på att förklara saker =/ 0 Quote
gunnar_g Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Om det är svårt att förstå hur det ser ut så kanske jag kan komplettera förklaringen. För det första är det låten "Let me go" från 3 doors down:s senaste platta. Det du försöker förklara är en övergång där man har en del ljus i bakgrunden som sedan förstärks så att det blir ett vitt eller blått sken över nästan hela bilden. När ljuset sedan försvagas så man ser mer av bilden är det ett annat klipp. Jag testade själv den här tekniken alldeles nyligen. Inte lika avancerat som i den videon men ändå. Då tar man och filmar så lampan ser bra ut i kameran och sedan låser man kamerans exponering. Efter detta förstärker man ljusstyrkan i lampan eller alternativt riktar den rakt emot linsen och då blir det vitt eller blått över hela skärmen beroende på vilken färg man har på lampan. 0 Quote
Hane Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 [citat=gunnar_g]Jag testade själv den här tekniken alldeles nyligen. Inte lika avancerat som i den videon men ändå. Då tar man och filmar så lampan ser bra ut i kameran och sedan låser man kamerans exponering. Efter detta förstärker man ljusstyrkan i lampan eller alternativt riktar den rakt emot linsen och då blir det vitt eller blått över hela skärmen beroende på vilken färg man har på lampan.[/citat] Har sett video nu också. Föregående beskrivning av effekten stämmer väl rätt bra, det är ju som ett blåskimmrande motljus som ibland bara flimmrar till och ibland leder till en övergång. Men som jag förstod det handlade det väl mer om hur man kan åstadkomma detta i redigeringen, så man slipper släpa med sig blåa lampor till inspelning. Det finns ju nån motljuseffekt i Premier "Lens Flare" heter den väl men där kan man dessvärre varken justera färg på motljuset eller riktningen i speciellt stor utsträckning. 0 Quote
Mikdawg Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Vet inte om jag fattat riktigt, men Trapcode har en schysst plugin till AE som heter Shine. Där kan man skapa ljus som lyser bakifrån bilden och mot kameran, det kan man sen styra både i styrka och riktning (även färg förresten). Om man placerar en sådan effekt i lampans centrum skulle man kunna få den att lysa upp starkt för att dölja ett klipp. Hoppas jag förstod rätt och kunde hjälpa 0 Quote
Bam__Margera Posted March 6, 2005 Author Posted March 6, 2005 tack för svaren, ska testa lite 0 Quote
Recommended Posts