Gå till innehåll

550d vs blackmagic vs ?


Bauget

Recommended Posts

Tjena, jag filmar skidåkning med min canon 550d. Efter 3,5 års filmning hade jag tänkt att gradera upp mig kameramässigt. Jag har kollat på en blackmagic och tycker att den verkar högintressant men jag behöver inte ha tillgång till filmning i RAW format. Filmar den även i 1080 och hur är kvalitén? Borde jag köra på pocket eller cinema versionen eller finns det någon annan kamera jag borde kolla på (inte en ny systemkamera!!)? Ska jag köra på mitt gamla sigma 17-70 och canon 50mm eller ska jag köpa nya samyang film objektiv? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du överväger att filma skidåkning med en BlackMagic (Cinema?) Production? så vet jag inte riktigt hur jag ska tolka dina frågor. Vilken menar ni ?

 

BlackMagics kameror filmar i 1080 ja. det finns en hel del information om vad kamerorna kan på nätet. Och det finns en rad olika tester och exempel där ni kan försöka uppskatta kvalitén.

 

Vad egenskaper är ni ute efter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du överväger att filma skidåkning med en BlackMagic (Cinema?) Production? så vet jag inte riktigt hur jag ska tolka dina frågor. Vilken menar ni ?

 

BlackMagics kameror filmar i 1080 ja. det finns en hel del information om vad kamerorna kan på nätet. Och det finns en rad olika tester och exempel där ni kan försöka uppskatta kvalitén.

 

Vad egenskaper är ni ute efter?

 

Tack för ditt svar! Det jag undrar är om det är en bra kamera att gå över till eller om jag är fel ute. Finns det något annat som är bättre i samma prisklass eller är blackmagic cinema och/eller pocket bästa videokamerorna med utbar optik på marknaden? Och ska man använda foto eller video optik? Spelar det någon stor roll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar! Det jag undrar är om det är en bra kamera att gå över till eller om jag är fel ute. Finns det något annat som är bättre i samma prisklass eller är blackmagic cinema och/eller pocket bästa videokamerorna med utbar optik på marknaden? Och ska man använda foto eller video optik? Spelar det någon stor roll?

 

Hej,

Jag har en BMCC och kan lova att Prores i 1080p kommer verkligen kännas som ett steg upp från 550d.

För skidbacken rekomenderar jag Pocket före den stora pga att den är smidigare.

Om de är de bästa i prisklassen, kanske.

Är pocket den minsta och out of the box billigaste raw kameran, ja.

Dina gamla objektiv skulle funka på BMCC EF men lurigare på pocket. Då kan det vara värt att sälja och köpa andra.

 

Du kan ju kolla på Panasonic GH3 också. Det var den kamera jag skaffade efter 600d, men då måste du också byta objektiv. Ska du stanna hos Canon är det väl kanske 70d som skulle bli ett steg upp. Men kvalitén skulle inte bli mega bättre utan det kanske mer handlar om att du får en massa nya trevliga features.

 

Här är en jämförelse jag gjorde mellan 550d och BMCC, den är inte så rättvis eftersom jag körde iso 800 på bägge och 550d blir ju mycket snyggare med lägre iso.

Canon t2i vs Blackmagic Shootout - YouTube

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Jag har en BMCC och kan lova att Prores i 1080p kommer verkligen kännas som ett steg upp från 550d.

För skidbacken rekomenderar jag Pocket före den stora pga att den är smidigare.

Om de är de bästa i prisklassen, kanske.

Är pocket den minsta och out of the box billigaste raw kameran, ja.

Dina gamla objektiv skulle funka på BMCC EF men lurigare på pocket. Då kan det vara värt att sälja och köpa andra.

 

Du kan ju kolla på Panasonic GH3 också. Det var den kamera jag skaffade efter 600d, men då måste du också byta objektiv. Ska du stanna hos Canon är det väl kanske 70d som skulle bli ett steg upp. Men kvalitén skulle inte bli mega bättre utan det kanske mer handlar om att du får en massa nya trevliga features.

 

Här är en jämförelse jag gjorde mellan 550d och BMCC, den är inte så rättvis eftersom jag körde iso 800 på bägge och 550d blir ju mycket snyggare med lägre iso.

Canon t2i vs Blackmagic Shootout - YouTube

 

Tack så mycket för ditt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl bara att anpassa sina optik-inköp för det? :)

Du kommer aldrig nå samma resultat som på en kamera med mindre crop-factor och i extremsport spelar det in ganska rejält. Inte för att tala om hur det artistiska får lida när du slänger på 8mm glas bara för att få någorlunda vidvinkel.

Men vad gäller icke-extremsport har du helt rätt :bire Där spelar det ingen större roll i de flesta situationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...