Gå till innehåll

Hur ofta byter ni ??


anders10

Recommended Posts

Jag började med digital video i mitten av 90-talet och då följde Premiere 4 med det kort som jag behövde för capture.

 

Sedan runt 1999-2000 gick jag över till Canopus och när Edius 1 kom bytte jag till Canopus Edius med ett DVStormkort för att slippa tunga renderingar. Sedan följde jag med Edius vid var uppgradering till den jag använder nu Edius 5.52 och där har jag stannat.

 

Det finns nu Edius 6.5 men jag kommer inte att uppgradera pga att jag är för gammal och klarar alla källdata på de ca 200 kassetter jag har på SD och HDV med full RT som det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar! Det var bara en flyktig tanke för jag tänkte köpa nya elements som kommer i höst. Så tänkte jag för mig själv att det bör väl funka i tre år i alla fall.. Sen tänkte jag, undrar hur andra resonerar kring frågan!!

Frågade för något år sedan samma fast hur ofta folk byter/hur länge en dator kan tänkas hålla. Fick spridda skurar till svar minst sagt..med allt från en gång i halvåret till vart tionde år!

Länk till kommentar
Share on other sites

I början hoppade man ju mellan massvis av freewares och demoversioner som kanske inte var det mest optimala i alla situationer. Men i takt med att projekten blev större så fick till slut Premiere Pro bli programmet att jobba in sig med. Självklart Virtualdub som komplement.

 

Då jag gillar att arbeta med begränsningar och är en envis bakåtsträvare så lär det nog inte bli någon uppgradering på den fronten inom den närmsta tiden. ;-) Premiere är min bästa vän och det skulle bli svårt att övergå honom - Så även i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag skaffade CS2 på PC inför ett större projekt för ett antal år sedan och varit nöjd och van med det även om vissa saker var instabila. Innan dess hade jag billiga EditStudio och innan dess hade jag bara provat på gamla Premiere för Mac. Sen vann jag Final Cut express i en tävling och körde det på mindre projekt, rätt likt Premiere egentligen men det är ju nu ersatt med FCPX. Också skaffat Compressor på Mac Appstore för att komma åt Quicktime-codecarna. Nu har jag sedan en tid uppdaterat till CS5.5 på PC iom att jag skaffat bättre hårdvara som snabbar upp rätt mycket. Har och testat (och betalt) för Lightworks men gillar PPro bättre. Vill inte ge upp Adobe så hoppas på ett mindre prenumerationspaket, tills dess kanske jag uppdaterar till vanliga CS6 om det behövs. Har inte testat FCPX men tvivlar på att jag gillar det.

 

P.S. Med min dotter har jag provat Sony Vegas Movie Studio också, väldigt kapabelt program med överraskande många avancerade funktioner men vansinnigt långsamt med DSLR-codecar (även konverterat, fick gå ner till DV-upplösning för att kunna rendera på laptop), kräver mycket minne och framförallt 64-bitarsstöd som finns i de senaste versionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

 

För min del så går det några år mellan bytena.

Jag har CS 5.5 för närvarande och är nöjd med det.

Det har så mycket möjligheter att mina krav väl uppfylls.

Det hade dock varit kul att prova lite After effects och integrerade en del från detta.

 

Ha det bra alla där "ute"

 

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...