Gå till innehåll

Vem är klippare?


Media

Recommended Posts

Har länge gått och undrat på en sak!

 

Om jag som regisör gör en film så vill jag ju även vara med och välja hur klippen ska vara alltså redigera filmen. Jag regiserar ju inte bara och slänger över 10 timmar film och säger "klipp nu".

 

Jag sitter alltså med och bestämmer hur klippen skall vara och se ut. Men jag gör det inte handgripligen, det är alltså inte jag som "klipper". Vem är det då som redigerat fimen?

 

 

Samma sak med foto, om jag väljer hur någonting skall fotas och i vilken vinkel mm, men jag gör det inte handgripligen. Vem är fotograf?

 

"NYBÖRJARE"

Länk till kommentar
Share on other sites

I slutändan är det reigissören som har sista beslutet.

Oftast sitter klipparen och klipper för att sedan visa upp för regissören, är regissören inte nöjd får klipparen redigera om.

 

Glöm inte ljudläggningen, allt för få regissörer lägger inte märke till ljudet, vilket ioförsig ljudteknikern har helt fria händer, men ljudet är också väldigt viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den som sitter och redigerar är alltid den som klipper.

Allså, om du sitter bredvid och ger goda råd så är det inte du som klippt den.

I amatörfilmer så är det oftast samma person som redigerar som regisserar eftersom att en regissör bör kunna lite av varje.

Sedan så skickar man över jobbet till personen som ska ljudlägga filmen, och hela tiden så är det regissören som säger när han är nöjd med bild eller ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att regisören skal kunna stoltsera med att han har filmat filmen så måste han filma. Och att filma är ett jäkla jocks, därför har man en fotgraf som fixar det så som regisörten vill ha det. Fotografen ställer in alla instälningar på kameran som skärpedjup etc så att regisören kan gör sitt jobb dvs regissera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock i amatörfilmer så går det utmärkt att ha samma person som regisserar och som filmar.

Det har många för och nackdelar.

Man vet hur det kommer att se ut och man har mer kontroll på hur bilden blir.

nackdelen är ju att det blir en del att hålla reda på, men är du tillräckligt duktig så kommer det att fixa sig.

Jag rekommenderar ändå att ha en kamera man och en Regissör om det går att fixa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...