Gå till innehåll

Voodoofilm-podcast?


monnexs

Recommended Posts

I tråden http://forum.voodoofilm.org/filmcafe/34586-podcast-med-regissoerer.html började en diskussion om att ha en filmpodcast på voodoofilm.

För att inte bli helt off-topic i den tråden kan diskussionen fortsätta här.

 

Apropå podcast, borde inte voodoofilm starta en videopod. Fotokunskaperna finns, ljudkunskaperna finns och likaså redigering, det är ju trots allt en filmsida. Dessutom finns det god kunskap på olika nivåer, vissa är proffs och andra är amatörer men det är intressant att höra amatörernas drömmar och proffsens erfarenhet.

 

En idé skulle kunna vara att någon eller några bär ansvaret för produktionen medans det bjuds in intressanta gäster varvat med voodoofilm-medlemmar. Finns kanske en och annan som skulle tycka det vore kul att göra ett program men inte har tid att göra återkommande program. Den skulle då kunna fokusera på sitt specialämne, kanske intervjua intressant profil eller ägna ett program åt dokumentärfilm, foto eller något annat.

 

Tanken slog mig att det förmodligen är en bra idé att prata med ägaren för Voodoo film innan man kommit för långt i diskussionen. Dumt och planera massa om inte ägaren tycker idén är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en svensk poddradio om/för filmare redan, nämligen Citizen Kino.

 

Jag tycker det är en bra idé, men det är mycket arbete med att driva poddradio och det måste finnas några eldsjälar som vill lägga ned tid på det och som tycker det är kul. Vill ni köra igång en poddradio så är ni naturligtvis mer än välkomna och Voodoo Film kan hjälpa till att sprida ordet! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en svensk poddradio om/för filmare redan, nämligen Citizen Kino.

 

Jag tycker det är en bra idé, men det är mycket arbete med att driva poddradio och det måste finnas några eldsjälar som vill lägga ned tid på det och som tycker det är kul. Vill ni köra igång en poddradio så är ni naturligtvis mer än välkomna och Voodoo Film kan hjälpa till att sprida ordet! :)

 

Bra då finns Voodoofilms gillande! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bidra med noll kunskap om podcastsändningar och en stark femma i intresse för att starta en.. Finns i Stockholmsområde och har bra kontaktnät med etablerade filmare/framtida intervjuoffer.

 

Bra kontaktnät kan vara en förutsättning att få bra gäster!

 

Funderar på om det finns någon som skulle vilja vara den som är lite mer ansvarig för själva podden och som kanske är den som åtminstone oftast är lite av programledare eller leder program. Känner själv att jag saknar lite av den teoretiska generella kunskapen om film. Är mer nischad, dvs har lite för avgränsad kunskap till en sak.

 

Skulle däremot kunna hjälpa till med inspelning (foto) och känner vissa intressanta profiler. Finns också i Stockholmsområdet.

 

Tänkte på en annan sak. Podden kan ju vara ganska prestigelös. Hellre kul och enkelt än att det inte blir av. Finns t.ex. några voodoofilm-medlemmar jag tycker verkar vara intressanta som verkar ha intressanta synsätt och massa kunskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...