final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_][citat=final_cut] En "liten" förlorare står upp för vad han står för etc. Jag vet hur dessa berättelser går.[/citat] Tydligen vet du inte det.[/citat] Jag börjar undra om du själv vet vad det går ut på, eller gillar du bara fyverkerier? 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 Jag tycker så här......Läs böckerna, se filmerna, SEN kan vi diskutera dom. 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_]Jag tycker så här......Läs böckerna, se filmerna, SEN kan vi diskutera dom.[/citat] Jag ska se uppföljarna när de kommer på tv. Skulle nog ha svårt för att hyra dem och sitta igenom det hela. Och vad är det som boken har som filmen inte har? Jag menar, man har ju gjort tre filmer av det. Hur mycket av innehållet saknas? Hur som helst, så kritiserade jag (Hollywood-)filmen och inte boken. Men vi hörs när jag ser de andra filmerna i serien.... När det nu än blir. 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 David Lynch är det närmaste fantasy som jag vill komma... 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut] Men vi hörs när jag ser de andra filmerna i serien.... När det nu än blir.[/citat] Deal :) [citat=final_cut] Jag ska se uppföljarna när de kommer på tv. Skulle nog ha svårt för att hyra dem och sitta igenom det hela. Och vad är det som boken har som filmen inte har? Jag menar, man har ju gjort tre filmer av det. Hur mycket av innehållet saknas?[/citat] Tycker att (om du vill) ska läsa böckerna först, för det har väl aldrig varit skoj att läsa en bok som man redan sett filmen till. Det är ganska mycket små ändringar i filmen, och även självklart mycket som inte fick plats (vissa stora saker som t.ex. Tom Bombadill). 0 Citera
Eiik Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 final_cut det är synd att du har missat filmer som är nu en del av film historia som kommer att pratas om länge framöver. Inte minst hur de gjorde den(mycket intressant). Men som du säger i tidigare inlägg om filmerna så håller jag med nemo. Du pratar om något som du inte vet någonting om... skulle va som jag sa att jag har sätt en svart vit gangster film så jag behöver inte titta på SCARFACE för det är samma skit... men då skulle jag missa så mycket bra film. Tycker nästan synd om dig så som du tänker. Men du kanske är en låsas filmmakare som inte ser en bra film när den är framför ögonen på dig... kanske lite väl hårt, men om du gör film tror jag att du blir en som gör Svenska konstiga(konst) filmer men jag kanske har fel? 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=Eiik]final_cut det är synd att du har missat filmer som är nu en del av film historia som kommer att pratas om länge framöver. Inte minst hur de gjorde den(mycket intressant).[/citat] Alla dessa så-gjordes-filmen tenderar att överskugga själva filmen. Så verkar vara fallet i Sagan om ringen. [citat=Eiik]Tycker nästan synd om dig så som du tänker. Men du kanske är en låsas filmmakare som inte ser en bra film när den är framför ögonen på dig... kanske lite väl hårt, men om du gör film tror jag att du blir en som gör Svenska konstiga(konst) filmer men jag kanske har fel?[/citat] Du är inte den första som tycker synd om mig pga att jag inte förstår hur bra STAR WARS och SAGAN OM RINGEN är. Definiera en svensk konstig, konstfilm. 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut] Alla dessa så-gjordes-filmen tenderar att överskugga själva filmen. Så verkar vara fallet i Sagan om ringen. [/citat] Verkar...... Nu fortsätter du ju diskutera något du inte sett ännu.....trodde vi hade en deal :) 0 Citera
Eiik Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut] Du är inte den första som tycker synd om mig pga att jag inte förstår hur bra STAR WARS och SAGAN OM RINGEN är. Definiera en svensk konstig, konstfilm.[/citat] gå till en hyr affär och se på den svenska hörnan... blunda och ta en 80% chans så har du en Konstig tråkig svensk film.... min syster har en stor chans varje gång hon hyr en film så är den konstig, konst film som ger ingen ting. Ska kolla upp vad de heter för jag har sätt allt för många sådana filmer så jag kommer inte ihåg namnen. Det är sådana filmer som gör att Svensk filmindustri behöver en revolution. 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_][citat=final_cut] Alla dessa så-gjordes-filmen tenderar att överskugga själva filmen. Så verkar vara fallet i Sagan om ringen. [/citat] Verkar...... Nu fortsätter du ju diskutera något du inte sett ännu.....trodde vi hade en deal :)[/citat] Jag syftade bara signaturen Eiiks svar: final_cut det är synd att du har missat filmer som är nu en del av film historia som kommer att pratas om länge framöver. Inte minst hur de gjorde den(mycket intressant). Reagerade på det sistnämnda. Vad har det att göra med filmen. Om det är själva så-gjordes-filmen som gör denna film så interessant att se, då kan jag väl lika gärna gå en filmkurs eller nåt. Jag trodde att vi snackade om Sagans själ och kärna, och inte hur man bäst skapar datoranimerade krigare. 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=Eiik] gå till en hyr affär och se på den svenska hörnan... blunda och ta en 80% chans så har du en Konstig tråkig svensk film...[/citat] Hahaha, you make me laugh! För det första är jag inte så säker på att jag vill göra en svensk film överhuvudtaget. I alla fall inte en långfilm. 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 Tja, även jag kan ju rekomendera dig att se dessa bakom-filmer, i ett syfte, bara för att du ska förstå att det inte var så lätt som du tror att de var. Men självklart är det inget som höjer filmen, snarare tvärtom, magin försvinner ofta när man kollar på såna dokumentärer. 0 Citera
Eiik Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut][citat=_nemo_][citat=final_cut] Alla dessa så-gjordes-filmen tenderar att överskugga själva filmen. Så verkar vara fallet i Sagan om ringen. [/citat] Verkar...... Nu fortsätter du ju diskutera något du inte sett ännu.....trodde vi hade en deal :)[/citat] Jag syftade bara signaturen Eiiks svar: final_cut det är synd att du har missat filmer som är nu en del av film historia som kommer att pratas om länge framöver. Inte minst hur de gjorde den(mycket intressant). Reagerade på det sistnämnda. Vad har det att göra med filmen. Om det är själva så-gjordes-filmen som gör denna film så interessant att se, då kan jag väl lika gärna gå en filmkurs eller nåt. Jag trodde att vi snackade om Sagans själ och kärna, och inte hur man bäst skapar datoranimerade krigare.[/citat] det sista med att hur de gjorde den va intressan ja(för mej) det va så jag menade... men att filmen är historisk och väldigt bra gjord men karaktärer och story så kommer du missa något om du inte ser den... 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_]Tja, även jag kan ju rekomendera dig att se dessa bakom-filmer, i ett syfte, bara för att du ska förstå att det inte var så lätt som du tror att de var. Men självklart är det inget som höjer filmen, snarare tvärtom, magin försvinner ofta när man kollar på såna dokumentärer.[/citat] Jag älskar bakom-filmer! Att det var svårt var inget jag inte höll med om, men frågan är om det var värt besväret? Jag vet, jag vet - ett stort JA, eller hur. 0 Citera
Eiik Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_]Tja, även jag kan ju rekomendera dig att se dessa bakom-filmer, i ett syfte, bara för att du ska förstå att det inte var så lätt som du tror att de var. Men självklart är det inget som höjer filmen, snarare tvärtom, magin försvinner ofta när man kollar på såna dokumentärer.[/citat] Håller med, visst förloras magin, men jag brukar kolla på allt en gång sedan väntar jag att se filmen igen på några månader och då är man inne i filmen med dess magi igen 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=Eiik][Håller med, visst förloras magin, men jag brukar kolla på allt en gång sedan väntar jag att se filmen igen på några månader och då är man inne i filmen med dess magi igen[/citat] Jag är filmskapare i hjärtat, så när jag ser på film gör jag det aldrig med skygglappar för ögonen. Jag tänker ständigt på hur det måste ha sett ut på inspelningen, och ändå kan jag njuta av filmen. 0 Citera
Eiik Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut][citat=Eiik][Håller med, visst förloras magin, men jag brukar kolla på allt en gång sedan väntar jag att se filmen igen på några månader och då är man inne i filmen med dess magi igen[/citat] Jag är filmskapare i hjärtat, så när jag ser på film gör jag det aldrig med skygglappar för ögonen. Jag tänker ständigt på hur det måste ha sett ut på inspelningen, och ändå kan jag njuta av filmen.[/citat] Och du menar att jag inte är? Jag är en Fimskapare med brister ja... Alla måste man titta sin stil. Okej du säger att du kan njuta av filmen och tänka hur det såg ut när de spelade in den, men för mej så vill jag inte tänka på sånt för då försvinner lite av magin i filmen... som Sam en gång sa: Många av oss filmskapare var vår första lektion i film i en biosalongen, att uppleva magin som filmen ger. När jag ser på film vill jag ha hela filmen och inte tänka på annat, sedan efter så vill man veta saker... men det är bara jag 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=Eiik]som Sam en gång sa: Många av oss filmskapare var vår första lektion i film i en biosalongen, att uppleva magin som filmen ger. [/citat] Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag. 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut] Jag älskar bakom-filmer! Att det var svårt var inget jag inte höll med om, men frågan är om det var värt besväret? Jag vet, jag vet - ett stort JA, eller hur.[/citat] Du sa tidigare i tråden att de inte var svårt...... Om det var värt det? För vem? För peter Jackson? Ja, de var det, han blev genast en av de mäktigaste regissörerna och har nu mer fria händer än tidigare. För skådisarna? Ja, många av de har fått bra roller efter filmen, främst Orlando Bloom. För New Line Cinema? Gissa. För publiken? Ja, varför inte? Dom fick ju en grymt snygg och bra film, och dom behövde inte lyfta ett finger i skapandet av den, och om dom inte vill se den, kan dom skita i det. 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut][citat=Eiik]som Sam en gång sa: Många av oss filmskapare var vår första lektion i film i en biosalongen, att uppleva magin som filmen ger. [/citat] Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag.[/citat] Jag älskar folk som ger sig själva smicker...... 0 Citera
final_cut Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=_nemo_][Om det var värt det? För vem? För peter Jackson? Ja, de var det, han blev genast en av de mäktigaste regissörerna och har nu mer fria händer än tidigare.[/citat] Och så ger han sig på King Kong. Ytterligare en storfilm som kommer att tjäna honom miljoner (miljarder, egentligen). Låt mig gissa varför - för att det är ytterligare en film han gillade som liten. Är det nån här som faktiskt ser fram emot att se den. Jag vet att jag inte gör. 0 Citera
_nemo_ Postad 12 april 2005 Postad 12 april 2005 [citat=final_cut][citat=_nemo_][Om det var värt det? För vem? För peter Jackson? Ja, de var det, han blev genast en av de mäktigaste regissörerna och har nu mer fria händer än tidigare.[/citat] Och så ger han sig på King Kong. Ytterligare en storfilm som kommer att tjäna honom miljoner (miljarder, egentligen). Låt mig gissa varför - för att det är ytterligare en film han gillade som liten. Är det nån här som faktiskt ser fram emot att se den. Jag vet att jag inte gör.[/citat] Du gissade rätt, det va faktiskt hans favoritfilm som liten. Och ja, jag ser fram emot den, varför inte? 0 Citera
TDA Postad 13 april 2005 Postad 13 april 2005 [citat=final_cut]Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag.[/citat] Inte bra att stava fel i ett påstående som det ovan... :) 0 Citera
Stavrogin Postad 13 april 2005 Postad 13 april 2005 Läst böckerna 4-5 gånger och kan ju säga att filmerna på sin höjd täcker 50% av böckerna. De har ju fått med det mesta av de stora händelser som är med i böckerna, men nästan alla smågrejjer som bidrar till stämningen i boken är ju inte med. Sen tycker jag filmen är bra ändå, förstår att de tagit bort en hel del, annars skulle det bli en konstig film som ingen skulle förstå sig på. Det e ju skillnad på fantasy och fantasy, LOTR är Episk fantasy och jag tror kanppast att någon gjort en bättre film i den specifika undergenren. 0 Citera
final_cut Postad 13 april 2005 Postad 13 april 2005 [citat=TDA][citat=final_cut]Jag tror nog att jag är mer av en kallhammrad intelektuell á la Kubrick. Men det är bara jag.[/citat] Inte bra att stava fel i ett påstående som det ovan... :)[/citat] Intelektuellt tänkande omfattar ej faktumet att jag måste skriva snabbt. Förresten så stavar jag bättre än de allra flesta här. Tror inte att många kan förneka det... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.