Gå till innehåll

Tips för att komma igång


JonasÖhrn

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har gjort egna kortfilmer m.m. i flera år och har nu börjat ta det lite seriösare. Men eftersom jag är helt självlärd i allt och har aldrig läst en rad om filmskapande så kan det vara på sin plats att lära sig lite teori också.

 

Först och främst tänker jag på de tekniska bitarna. Allt med kameror, fps m.m. Men även hur man jobbar som smidigast i postproduktionen. Just nu gör jag ALLT i Final Cut Pro, vilket inte känns ultimat alla gånger. Och jag märker hur lite jag egentligen kan om alla inställningar och format. Jag kör på tills det ser bra ut helt enkelt.

 

Så finns det några tips ni kan ge? Några klipp på youtube som kan vara guld värda? Någon lättläst bok att låna på bibblan?

 

Mvh/ Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset! Ska absolut kika in det.

 

Hur menar du yrke?

 

Det jag vill är att förstå saker som slutartid, skillnaden mellan olika linser, exponering etc. Jag har svårt att förklara kanske vad jag menar. Men alla tekniska termer som har med bild att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmproduktion utgörs av en samling yrkesgrupper. Någon som arbetar med filmskapande kan vara allt från dekorsnickare till scripta till regissör, alla med olika uppgifter, ansvarsområden och kunskaper.

Regissörens främsta uppgift är att leda produktionen mot en gemensam kreativ och artistisk vision- Det är därmed inte nödvändigt för en regissör att ha några som helst tekniska kunskaper, endast en förmåga att kommunicera idéer och leda folk.

Under regissören jobbar filmfotografen. Denne ansvarar för skapandet av den visuella bilden utifrån regissörens vision- Det är därmed nödvändigt för filmfotografen att ha goda tekniska kunskaper inom kamera- och ljusteori, och veta vilka verktyg som behövs (steadicam, dolly, olika objektiv etc) för att uppnå önskat slutresultat.