Gå till innehåll

Tips för att komma igång


JonasÖhrn

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har gjort egna kortfilmer m.m. i flera år och har nu börjat ta det lite seriösare. Men eftersom jag är helt självlärd i allt och har aldrig läst en rad om filmskapande så kan det vara på sin plats att lära sig lite teori också.

 

Först och främst tänker jag på de tekniska bitarna. Allt med kameror, fps m.m. Men även hur man jobbar som smidigast i postproduktionen. Just nu gör jag ALLT i Final Cut Pro, vilket inte känns ultimat alla gånger. Och jag märker hur lite jag egentligen kan om alla inställningar och format. Jag kör på tills det ser bra ut helt enkelt.

 

Så finns det några tips ni kan ge? Några klipp på youtube som kan vara guld värda? Någon lättläst bok att låna på bibblan?

 

Mvh/ Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset! Ska absolut kika in det.

 

Hur menar du yrke?

 

Det jag vill är att förstå saker som slutartid, skillnaden mellan olika linser, exponering etc. Jag har svårt att förklara kanske vad jag menar. Men alla tekniska termer som har med bild att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmproduktion utgörs av en samling yrkesgrupper. Någon som arbetar med filmskapande kan vara allt från dekorsnickare till scripta till regissör, alla med olika uppgifter, ansvarsområden och kunskaper.

Regissörens främsta uppgift är att leda produktionen mot en gemensam kreativ och artistisk vision- Det är därmed inte nödvändigt för en regissör att ha några som helst tekniska kunskaper, endast en förmåga att kommunicera idéer och leda folk.

Under regissören jobbar filmfotografen. Denne ansvarar för skapandet av den visuella bilden utifrån regissörens vision- Det är därmed nödvändigt för filmfotografen att ha goda tekniska kunskaper inom kamera- och ljusteori, och veta vilka verktyg som behövs (steadicam, dolly, olika objektiv etc) för att uppnå önskat slutresultat.

 

Det finns inget yrke som heter "filmare", något jag märkt att många får för sig. De lär sig lite om kamerateknik, lite om regi, lite om ljud och sedan står de där - De kan för lite om foto och ljus för att arbeta professionellt som filmfotograf, för lite om projektledning för att arbeta som produktionsledare/regissör/producent, för lite om ljud för att arbeta med filmljud och för lite om redigeringsworkflow för att arbeta professionellt som klippare / colorist. Får man arbete då? Nix.

 

Är du ung så behöver du inte oroa dig - Filma, ha kul, lär dig grunderna och få en överblick av hur filmproduktion går till. Men försök hitta ett yrke att arbeta mot så blir dina chanser att lyckas så mycket högre. Det är mitt tips det :bire

 

 

Vem gör vad i filmteamet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja självklart förstår jag detta med yrkesroller.

 

Jag ställer om frågan istället..

 

 

 

Jag vill veta mer om teknik och optik kring kameran. Rent terminologiskt egentligen. Vad saker och ting heter och gör när man jobbar med en kamera.

Vart bör jag leta? Vad bör jag läsa? Vad bör jag se?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Jag sticker in en fråga.

Något särskilt yrke du vill läsa mot?

Om du bara vill ha en allmän överblick så är Voodoofilms Filmskola superb Lär dig göra film med Voodoo Films gratis filmskola

 

Frågar du mig så är det bättre att ha läst en hel bok än en sida ur hundra.

 

Skulle någon kunna rekommendera en handbok om flimproduktion på lagom detaljerad nivå? Något man kan både läsa igenom men också slå upp när man är ute efter att lösa en viss situation eller hitta ett bra tips.

 

Tack!

 

George

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...