kioskwelter Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Vi är två studenter som är i slutskedet av vår filmproduktionsutbildning, där vi i vår examinationsuppgift valt att studera vad som krävs av framtida distributionskanaler för att minska den "illegala nedladdningen". Vi har en kort enkät på 10 frågor och vi vore ytterst tacksamma om ni vill ta av er tid och hjälpa oss med detta. Distributionskanaler Survey Med vänliga hälsningar, C & K 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hej C & K Jag fastnade på fråga 4: 4. Hur konsumerar du i huvudsak film? Bio Köpfilm Hyrfilm Streamingtjänster Illegal nedladdning Jag ser flest filmer på TV via satellit-tvtjänst (i mitt fall Cmore, f.d. Canal+). Varför finns inte liknande alternativ med (Satellit/kabel/marksänt/IPTV mm)? Det borde inte vara så ovanligt, förmodligen vanligare än några andra listade alternativ. Finns för övrigt också både som legala och illegala varianter. Sedan är jag inte helt överens med några av de andra frågorna, som utelämnar en del aspekter. Jag förstår inte riktigt vilka målgrupperna är. Det finns inte utrymme för personer att svara ifall de laddar ner filmer illegalt, men inte huvudsakligen (utan i mindre skala). Nu får ni inte reda på hur stor andel det är och varför. Det finns en del personer som spenderar pengar på illegala fildelartjänster också, exempelvis tillgång till privata trackers, ftpservrar, usenet osv. Varför inte undersöka vad folk faktiskt spenderar, illegalt respektive legalt? Sista frågan är tvetydig; varför är det uteslutet att vilja välja gratis och lite reklam? Dessutom är "lite" en subjektiv bedömning. Lycka till med er uppgift! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Jag ser också en hel del film på teves filmkanaler, i mitt fall ofta de mindre filmkanalerna som finns i label/mark-utbudet, speciellt Silver som satsar på indiefilm men också äldre filmer på TV4film, Showtime, TNT, TCM. Jag hyr också via Lovefilm filmer som är svåra att få tag i i hyrbutikerna, de har också numera en hel del filmer via streaming så tendensen är att det blir mer online. Skulle se betydligt mer online om det var ännu enklare att koppla teven till datorn eller direkt till nättjänsterna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hej C & K Jag fastnade på fråga 4: 4. Hur konsumerar du i huvudsak film? Bio Köpfilm Hyrfilm Streamingtjänster Illegal nedladdning Det saknas också en del alternativ. T ex så kan man hyra/låna en film och kopiera den. Det är överlägset streaming och nedladdning som ofta är komprimerat men också är illegalt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Sen observerar jag också att flera av frågorna är formulerade som om jag laddade ner film illigalt. Som "Vilka är de främsta anledningarna till att du laddar ner illegalt?" och "Vad krävs för att du ska sluta/ minska att ladda ner illegalt?" utan några alternativ att kryssa i om jag inte gör det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bylletski Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Stream är ju inte olagligt... ÄN SÅ LÄNGE! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts