JasonCiffe Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hej! Köpte nyligen Alien Anthology på bluray. Jag tittade igenom Alien igår och tyckte det var fantastiskt fin bild och att dom "piffat" upp den riktig grymt till bd! MEN nu när jag precis sett Aliens (som jag förövrigt var väldigt sugen på att se med tanke på att Alien var så jävla bra) så blev det en flopp.. Så jävla mycket brus i en film har jag nog aldrig sett. För mig var filmen: 60% Brus i bild som man störde sig på. 30% Okej/bra bild. 5% kanon bild (som på Alien 1). 5% Katastrofbild med överdrivet mycket brus. Detta ledde till att jag blev oerhört besviken på filmen. Fan, dvd-utgåvan har ju bättre bild än bd! Är det bara jag eller är det flera som upplevt detta? Alien var helt felfri från brus i bilden. Jag satte nu i Alien 3 (som jag ska se imorgon) för att kolla bilden och det lilla jag kikade var felfritt. Jag ändrade t.o.m inställningar på tv:n OCH bluray-spelaren men detta gjorde inte saken bättre åt något håll. Jag kollade även om det var någon skillnad på original versionen eller den förlängda, det var samma skit på båda. Främst var det mycket brus på ljusgråa-färger och halva filmen består ju av detta typ.. Alien 3 hade liknande bild, men den var felfri ifrån brus. Kanske är det bara jag. För mig känns det som att det är så jäävla mycket slarv ifrån dom som gjort restureringen, om det nu inte bara är jag som har det så. Känns otroligt tråkigt då det är en sådan jääävla bra film! //JC 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team_fagott Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Hej! Har boxen på BD, men jag har ej tänkt på detta. Dock kan det ju vara så att det var högre ASA (sys i mörker speciellt) i råmaterialet på alien 1? Störst inte av brus dock så jag kanske inte märkte det helt enkelt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Aliens sköts på Eastman 5384 som är mer känslig för grain än andra film stocks, så originalvisningen på bio lär ha haft precis lika mycket grain som på din bluray version (om inte mer med tanke på att Aliens ska ha genomgått de-noising inför Bluray release). Det är alltså inget restaureringsfel utan helt enkelt att du ser mer detaljer än i DVD-utgåvan, på gott och ont. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts