Loketoke Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Hej! Letar efter en videokamera att filma lite jakt med för eget bruk. Prisklass runt 4-5000kr kan kanske sträcka mig till lite mer också. Har ingen tidigare erfarenhet så något som inte är allt för avancerat letar jag efter. Kameran kommer blandannat monteras på vapnet så den måste tåla rekylen från vapnet. Har ni några bra tips? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Kan inte annat än att backa Tolin där. GoPro 3 är bäst i sin klass dessutom. Vilken version du sedan tar beror ju på dina egna preferenser. HERO3 Cameras | More Powerful in Every Way | Most Advanced GoPro - är en liten chart där det står skillnaderna på de tre modellerna; white, silver och black. Är det video man ska syssla med, så borde det således vara ett val mellan white eller black. Alltså mellan 30 och 60 fps i 1080p. 4K känns väl inte riktigt redo för användning, även om det kan vara en kul funktion för att exempelvis plocka ut stillbilder :). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loketoke Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Tack för svar! Tanken är att köpa en GoPro och montera på huvudet till hösten när det är mer rörlig jakt. Nu vill jag köpa en videokamera som kommer både vara monterad på vapnet men även filmning med stativ vid med stillasittande jaktformer. Så vilken kamera tror ni då bäst kommer täcka mina behov? T.ex. bra batteritid eller möjlighet till extra batterier kan ju vara bra om man ska vara en hel dag i skogen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loketoke Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 GoPro fungerar bra till allmän videofilmning också så det borde inte vara något problem. Finns tripod-mounts som inte kostar mycket som låter dig fästa GoPro'n på stativ. Ja men det är väl inga zoom möjligheter på gopron? Har man ett rådjur på 100m skulle det vara trevligt att kunna zooma lite därför jag vill ha en videokamera för den mer stillasittande jakten. Vid rörlig jakt så blir det oftast kortare håll och då tror jag en gopro passar bättre :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Rent spontant känns det inte speciellt hållbart att ha en plastig kamera med rörliga delar monterad på ett vapen. Någonstans tycker jag att du ska välja om du vill ha lång zoom, eller om du vill montera det på vapnet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loketoke Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Ja den kommer oftast användas med stativ och handhålld filmning. Att kunna ställa in focus själv kan ju vara bra om man filmar där det är mycket träd och snårigt, bra skymningsegenskaper och bra ljud är ju också saker som kan vara bra :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loketoke Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Frågan är ju om en sådan här skulle funka för mig? Sony Handycam HDR-CX115E | Kronoberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Frågan är ju om en sådan här skulle funka för mig? Sony Handycam HDR-CX115E | Kronoberg Kan inte rekommendera det. Egenskaper fr Sony Handycam HDR-CX250E - däremot. Eller någon nyare modell överhuvudtaget. Just den där verkar ligga ute till världens rövarpris. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts