Jump to content

Problem med att spara ut film från Premiere

frehåk

Recommended Posts

Jag har ett stort projekt i Premiere CS3.

Alla effekter är renderade.

Men när jag ska spara ut till en avi-fil så avbryts det efter en stund

och bara en liten del (typ 10 min) av hela filmen (1,5 timme) sparas ut.

Det står inte vad felet beror på.

Vad kan jag göra för att spara ut min film från projektet?

/F.

När filmen ska visas så ska den spelas upp från en hårddisk.

Vilket format ska jag spara ut den i så att det blir så bra kvalité som möjligt?

Jag kan tillägga att projektet och alla tillhörande filer ligger på en extern hårddisk för det fick inte plats på den

lokala hårddisken. Jag funderar på om det kan hjälpa om jag öppnar projektet på en annan dator där jag har nyare version

av premiere och sparar ut den där!?

Jag arbetar i CS3 och har upplevt de problem du talar om. Projektet kan bli för tungt om man har en äldre dator och jobbar med HD-filmer. Renderingen avbryts eller så kraschar hela programmet, ofta med ca. 60% färdigt. Att arbeta med en lägre upplösning och rendera ut små segment åt gången som sedan fogas samman i ett nytt projekt gör att programmet blir lättare.

Har du testat att rendera med "Work Area Bar"? Kraschar det då också? Testa att enbart rendera ut den del där renderingen stannar och se vad som händer.

Hur du ska spara filmen för att få ut maximal kvalitet beror på inställningarna. Jag själv brukar rendera ut i "Microsoft AVI", Compressor: "None" och sedan välja den upplösning som programmet är inställt på, t.ex. "720x476 D1/DV PAL (1.067)". Filen tappar ingen kvalitet överhuvudtaget för jag har jämfört originalklippen med de renderade och inpå minsta lilla pixel är kvalitén likvärdig. Jag testade mig fram genom klassisk trial-and-error.

Alltså:

File Type: Microsoft AVI

Compressor: None

Color Depth: Millions of colors

Fields: No Fields (Progressive Scan) - Du kan välja själv hur du vill ha det.