frehåk Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag har ett stort projekt i Premiere CS3. Alla effekter är renderade. Men när jag ska spara ut till en avi-fil så avbryts det efter en stund och bara en liten del (typ 10 min) av hela filmen (1,5 timme) sparas ut. Det står inte vad felet beror på. Vad kan jag göra för att spara ut min film från projektet? /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ledgefilm Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Måste det vara just en avi? Testa att dra ut i mp4 eller något och se om det fungerar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 När filmen ska visas så ska den spelas upp från en hårddisk. Vilket format ska jag spara ut den i så att det blir så bra kvalité som möjligt? Jag kan tillägga att projektet och alla tillhörande filer ligger på en extern hårddisk för det fick inte plats på den lokala hårddisken. Jag funderar på om det kan hjälpa om jag öppnar projektet på en annan dator där jag har nyare version av premiere och sparar ut den där!? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ledgefilm Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag vet inte helt vad problemet med din avi-fil är, men om huvudsaken är att filmen ska se bra ut så kan du ju testa att dra ut i ProRes. Om du inte har det så testa QuickTime H264, det brukar räcka. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Jag kan inte spara ut varken avi eller mpeg nu. Premiere stänger ner så fort jag försöker. Vad kan jag göra? Är projektet för tungt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Dör det på samma ställe varje gång? Vilken mediatyp har du (DV, P2, etc)? Några MP3-filer (gör om till Wav)? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigmackorgen Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Jag arbetar i CS3 och har upplevt de problem du talar om. Projektet kan bli för tungt om man har en äldre dator och jobbar med HD-filmer. Renderingen avbryts eller så kraschar hela programmet, ofta med ca. 60% färdigt. Att arbeta med en lägre upplösning och rendera ut små segment åt gången som sedan fogas samman i ett nytt projekt gör att programmet blir lättare. Har du testat att rendera med "Work Area Bar"? Kraschar det då också? Testa att enbart rendera ut den del där renderingen stannar och se vad som händer. Hur du ska spara filmen för att få ut maximal kvalitet beror på inställningarna. Jag själv brukar rendera ut i "Microsoft AVI", Compressor: "None" och sedan välja den upplösning som programmet är inställt på, t.ex. "720x476 D1/DV PAL (1.067)". Filen tappar ingen kvalitet överhuvudtaget för jag har jämfört originalklippen med de renderade och inpå minsta lilla pixel är kvalitén likvärdig. Jag testade mig fram genom klassisk trial-and-error. Alltså: File Type: Microsoft AVI Compressor: None Color Depth: Millions of colors Fields: No Fields (Progressive Scan) - Du kan välja själv hur du vill ha det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts