damiug Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jag vill köpa en kamera, ljud- och ljusutrustning att spela in en dokumentärfilm med. Jag har funderat över att köpa en systemkamera? Väldigt tacksam över tips och råd 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torayami Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Vilken budget har du? :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivarss Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Första posten på Voodoofilm yay! :D Jag kan tipsa om Canon 60D eller Canon 650D. Jag har själv en 650D och arbetar mycket med 60D i skolan. Båda två ger väldigt bra bild! Sen gäller de att man har bra Objektiv. Största fördelen med att välja canon framför Nikon är tillgången till Magiclantern! Det ger lite extra nya inställningar för Canon Kamerer för först och främst filmning men många inställningar kan hjälpa dig om du fotar också! MagicLantern.fm - Home Dra en sökning på youtube om basics så hittar du mycket bra förklaringar! :D Magiclantern finns dock inte till Canon 650D än men släpps med stor sannolikhet första alphan inom de närmaste veckorna! Och 650D har även touchscreen och autofokus dock ganska litet batteri jämfört med batteriet på 60D och båda ligger runt samma pris. Om nu dessa två kanske är för dyra och du inte har så hög budget kan du alltid titta på de lite äldre i 100 serien för canon 600D har en vän till mig och dessa är väldigt bra första kamera också! Sen är Magiclantern redan gjort för 600D också! :) satte ihopa en liten lista mellan de tre kamerorna på prisjakt till dig: Produktjmfrelse hos Prisjakt Canon har ett en Fast Prime Lens 50mm som kostar runt tusenlappen! Själv har jag inte använt den men har fått den rekomenderad av flera! Canon EF 50/1,8 II - Objektiv - Hitta lgsta pris, omdmen och information Sen för Ljud och Ljus har jag det skolan äger som man kan låna så för min del kan jag inte så mycket där men hoppas iallafall du har fått någon idé om vilken kamera du kan tänka dig köpa! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
33gustav Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Jag kan tipsa om mikrofonen Rode Video Mic. Jag har den själv och den är väldigt bra till dokumentärfilmning. Jag använder den till min Canon 60D. Den kostar runt tusenlappen. En väldigt bra mic som är värd varenda krona, jag kan starkt rekommendera den :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts