Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå

Jag har letat en del efter "stuntsvärd" nu, (även i länken ovanför) utan att hitta något speciellt.

Replikor finns det gott om, vi har själva en hel hög av dem.

Men till sommaren kommer vi behöva två "stuntsvärd" för actionsekvenser.

Vi har lyckats filma sekvenser förut med skarpslipade vapen och genom klippning skapat lite fara. Men nu ska scener tas i långa tagningar utan klipp.

Så är det någon som vet någon bra sida eller försäljare som kan hjälpa oss att få till dessa scener?

Posted

Vi har en massa blankvapen redan, så vi behöver två "medeltida" enhandssvärd.

Så när vi har stuntsvärdet så tar vi ett av de andta svärden som liknar mest för de andra scenerna.

Jag har tränat både fäktning, Escrima och Toho tidigare. Men vad använder jag till filmen? Har tittat på alla ställen där jag normalt hittar svärd.

Finns ju både trä, stål och plast för träning. Men de duger inte framför kameran.

Hade vi filmat som vanligt så hade vi använt blankvapen som vi gjort tidigare.

Posted

Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet fortfarande. :)

Såpass lite blunta som reenactmentsvärd ändå är så är det ingen som ser att de inte är skarpslipade om de inte är i statisk närbild.

Det är alltså inte specifika träningssvärd ("wasters", som är till för fullkontaktsträning och brukar vara gjorda i trä eller plast) som du skall kolla på, utan svärd gjorda för reenactmentstrid/stålvapenstrid (där man har mer eller mindre riktiga vapen och håller säkerhet genom regler om tillåtna slag och träffområden istället). De är gjorda av bra stål och tål att slåss med (visst får du lite hack i eggen vid eggparering, men det är som det skall vara - ha en fil till hands), och ser precis ut som sina riktiga förlagor så när som på att eggen är rundad på ~3 mm istället för vass - så uppfyller alla krav på stuntsvärd som jag kan komma på. :)

Valfritt svärd från försäljarna i stickytråden borde gå bra att använda, om det inte uttryckligen skulle stå att det är för dekoration (engelska sidor brukar annars använda frasen "battle ready" för svärd som man faktiskt kan slåss med). Ex SPQR:s billigaste medeltida svärd eller Jelling Dragons billigaste borde funka alldeles utmärkt.

Eller fattar jag fel? :)

Posted

Ska förtydliga : )

Mitt problem är att jag vill ha hög säkerhet under inspelningen. I de scener där människor ska bli nerhuggna så vill jag inte ha bluntat stål, då även de kan ge otäcka sår.

Så mitt problem är: Vad finns för alternativ till stål, som fortfarande ser bra ut i bild?

Som sagt, vi har en hel del av stålsvärd redan (både skarpt och bluntat), men de vill vi inte använda i just actionscenerna.

• 2 weeks later...
Posted

Aha, så pass. :)

I så fall så tror jag inte att du hittar något vettigt massproducerat. Gummieggvapen brukar vara rätt custom.

Jag säger: kör på stål, men koreografera ordentligt. Allt kan bli säkert med tillräckligt mycket övning bakom, och om man tänker på koreografin så kan man ytterligare minimera risken. Den eggen som finns är rund nog för att inte ge några skär- eller huggskador, så det är egentligen samma säkerhetstänk som om du hade haft gummi som gäller ("tänk på att ni svingar runt ett kilo massa").

Ett annat tips är att helt enkelt kitta upp dina skådisar med mycket rustning; ju mer plåt desto bättre. Det ser bra ut, och rustning är en gudagåva när det gäller showfighting, med eller utan kamera. :)

Bara med en gambeson och en hjälm så har du egentligen gjort hela överkroppen och huvudet minus ansiktet helt fredat från stryk. Alla ställen som du kan täcka med plåt är i princip helt okänsliga för alla sorters våld. Har kört det live inför publik och har kört det inför kamera. Det funkar. :)