troell Posted February 19, 2005 Posted February 19, 2005 Jag undrar vilken videocodec som är bäst att använda när man tankar ner analoga s.vhsfilmer. Det jag har att välja på är: Canopus DV, Cinepak Codec, Pal DV,Sony YUV Codec eller okomprimerat. Ska redigera i Vegas eller studio 9. Blir det kvalitetsskillnad mellan dessa?? 0 Quote
walfridson Posted February 19, 2005 Posted February 19, 2005 Det blir skillning mellan okomp och de andra :)... Är du osäker, dra in små klipp med varje codec o kolla 0 Quote
Fredrik Blom Posted February 19, 2005 Posted February 19, 2005 Spontant skulle jag säga att kan du få in det okomprimerat så är det bäst??? /Rico 0 Quote
sound_front Posted February 19, 2005 Posted February 19, 2005 Precis... Testa dig fram! Men beroende vad du ska göra med det så är de fördel att fålla de i bra kvalité! Men okomp blir väldigt mycket för datorn att hantera! Jag skulle kört DV PAL! Hoppas det blir bra! Mvh/ Martin L 0 Quote
orange Posted February 19, 2005 Posted February 19, 2005 Flyttades från Videoteknik till Komprimering //Orange 0 Quote
troell Posted February 19, 2005 Author Posted February 19, 2005 [citat=sound_front]Precis... Testa dig fram! Men beroende vad du ska göra med det så är de fördel att fålla de i bra kvalité! Men okomp blir väldigt mycket för datorn att hantera! Jag skulle kört DV PAL! Hoppas det blir bra! Mvh/ Martin L[/citat] Varför DV Pal? Har hört att Canopus DV ska vara bäst 0 Quote
Christian van Caine Posted February 20, 2005 Posted February 20, 2005 Vad skiljer Canopus DV från Microsoft DV undantaget det otäcka namnet i den senare & företaget? 0 Quote
walfridson Posted February 20, 2005 Posted February 20, 2005 http://www.mainconcept.com på tal om mjukvaru DV codecs... 0 Quote
Recommended Posts