StefanH Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag har börjat ett projekt där jag har skapat intro och lite annat grundläggande i ett Premiere projekt på 30 fps. Men nu när jag ska lyfta in råfilmerna visar det sig att de är inspelade med 25 fps. Är detta något problem? Det ser ok ut när jag spelar en 25 fps film i Premiere på 30 fps, men jag vill inte förlänga renderingstid eller få andra följdproblem som kanske hack eller nåt. Är detta ett problem? Bör jag göra om introt på 25 fps och fortsätta så. Filmerna ska ligga på YouTube - inte DVD. Stort tack på förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Du ska absolut lägga materialet i en 25fps timeline - du kommer att få mycket konstiga hack annars. I CS4 och uppåt kan du bara skapa en ny sekvens med rätt inställningar och kopiera/klistra in materialet från den felaktiga. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StefanH Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Tack! Det spelar helt ok utan hack eller nånting och på nätet hittar jag massa tips om att det bara är att dra filmer mellan olika sekvenser i olika fps utan problem... men det är nog bättre att vara på säkra sidan och köra samma rakt igenom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Det kan se helt ok ut i Premiere, framför allt om du har klipp utan rörelser i sidled. Med vid export till 25 kommer Premiere att plocka bort rutor för att matcha frameraten = problem. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StefanH Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Ah, schysst. Klart värt att undvika! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quentin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Har en liknande fråga: jag har råmaterial i både 25 fps samt 24 fps. Ska projektet vara i 24 fps då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Jag brukar ta det som jag har mest av. Eller den där ljudet är absolut viktigast. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quentin Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Hittade en hjälpsam film om just det här ämnet här: Native DSLR Editing With Different Frame Rates in Premiere Pro CS5 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts