PabloFernandez Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Hej boys and girls. Har någon lyckats köpa en Black Magic Kamera och i så fall var? och hur mycket gick den på? Tack. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Det finns ju en lång tråd om BM-kameran som du själv skrivit i... De har ju haft leveransproblem pga att tillverkaren av sensorglaset slarvar med kvaliten: Blackmagic Cinema Camera delayed after sensor glitch - SlashGear Jag har sett att man kan boka den på Scandinavian Photo, Protel och Macoteket men inte läst på nätet någonstans att man har lyckats leverera någon till butik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted December 22, 2012 Author Share Posted December 22, 2012 ok. Tack för info. Har ni sett nån bra lösning till batteri problemet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalamindi Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 @2,30 eller Blackmagic Cinema Camera Battery Adaptors 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Här kan man ladda ner Cinema DNG filer och testa grejda lite själv. http://forum.blackmagicdesign.com/viewtopic.php?f=2&t=15 Funkar utmärkt i AE. ingen omkomprimering behövs... Så nice att få upp Camera RAW fönstret när man jobbar med video hehe... Loving it. Tror man kommer behöva köpa en 8mm objektiv om man ska ha denna kamera. Då kan man få lite vidare bilder iallafall. Annars e det bara täta som gäller eftersom deb croppar så mycket 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FelixWallsten Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hur kommer det sig att du ändrat din inställning så? Minns att du skrev att du inte var imponerad tidigare i år. Kameran verkar kunna gå att få tag på tidigt 2013 i Sverige, dock kan MFT varianten dröja extra. Här har du en länk med tips om vidvinkel på denna kamera, sensorn är som du redan vet mindre än den "vanliga" APS-C storleken. Men vidvinkel ska inte vara ett så stort problem! Wide Angle Lenses Compared on the Blackmagic Cinema Camera - NoFilmSchool Det som jag ser som störst motstånd för ett köp är avsaknaden av 60/120fps, inte ett måste för alla men det är en aspekt jag kräver från en kamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Hej Felix. Jag ändrade mig pga att jag laddade ner materialet och jämförde med Red One MX material, Canon 5D Mark 3 material och Alexa Material. Cinema DNG med 13 stops dynamisk omfång är inte att leka med :) Jag tror mitt största problem med kameran var crop faktorn och batteri problemet. Men med lite vidare gluggar löser man crop problemet och batteri är inget problem längre eftersom kalamindis länk visar en lösning som tar Sony batterier, vilka vi säljer på dpstuff så det känns inte som ett problem längre. En annan grej var självklart att om jag köper en sån kamera så är det för att filma enbart i Cinema DNG formatet. Jag gör inga företagsfilm eller den typer av produktioner så jag vill få ut allt jag kan få av materialet. Alltid... Men då får man investera i minst 3 st SSD 512 GB vilket är ganska dyrt... Men det får i så fall bli så. Jag saknar också 50 och 60 FPS... väldigt synd. Men jag har inte bestämt mig 100% ännu. Står i kö. Få se hur jag gör när dom väl ringer. Tar det för långt tid kommer jag nog ruttna och köpa en Scarlet istället :p PS. Tack för länken. Tror jag får komplettera med en Sigma 8-16mm http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B003G20AAE/nofilmschool-20 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joel Olofsson Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Undrar när dom tänker släppa en uppgradering så man kan klämma ut 60fps... Annars skulle jag köpt den på stubben! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Snart får jag min Black Magic kamera. Vet nån var jag kan köpa "billiga" 512 GB SSD diskar Tack 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johancederholm Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Snart får jag min Black Magic kamera. Vet nån var jag kan köpa "billiga" 512 GB SSD diskar Tack Hej Pablo! Härligt att höra! Får man fråga var och när du förhandsbokade kameran? /Johan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Jag stått i kön på Scandinavian väldigt länge men ruttnade och köpte den på ebay. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Tänkte bara skryta lite o säga att nu är min kamera här. :e Dags att börja testa lite. http://www.pablofernandez.se/BMCC_01.JPG http://www.pablofernandez.se/BMCC_02.JPG Har ni frågor så e det bara att ställa dom här. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Nice! Lagom till att BMC tillkännagjort sin kommande 4K Super-35 Digital Cinema Camera med Global Shutter och inbyggd SSD för $3,995 Men den lär ju dröja ett tag 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Nice! Lagom till att BMC tillkännagjort sin kommande 4K Super-35 Digital Cinema Camera med Global Shutter och inbyggd SSD för $3,995 Men den lär ju dröja ett tag Jag har gett upp att vänta på saker som "SKA" komma. Gjorde det i början varje gång en ny MAC skulle komma. Man väntade i evigheter. Den här har inte ens kommit ut i Sverige ännu så det lär ta ett tag innan nästa e ute. Denna kommer säkert dra in tillräckligt med cash för att kunna betala för 4K versionen när den kommer ut. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolt_jokern Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Tänkte bara skryta lite o säga att nu är min kamera här. :e Dags att börja testa lite. http://www.pablofernandez.se/BMCC_01.JPG http://www.pablofernandez.se/BMCC_02.JPG Har ni frågor så e det bara att ställa dom här. Härligt! Ser fram emot att se vad du kommer producera med den! Berätta gärna dina första intryck efter att ha använt den. Typ om hur den funkar, om det är något du saknar eller tycker om speciellt osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Ok. Här kommer första intrycken. (bara haft den en halv dag) Possitivt: Kameran känns väldig bra byggd. ingen plastig DSLR skit. Menyerna är super enkla. man lär sig den på 2 minuter. Som filmkameror ska vara (tycker jag) Tycker man tappar bort sig i andra kamerors menyer. Filmat bara i Cinema DNG och materialet ser sjukt bra ut.. 13 stops dynamisk omfång är inte att leka med. Kvaliten på materialet är superb. Drog in några klipp i DaVinci... Ojojoj... Överexponerade några tagningar med flit och självklart gick det att få tillbaks detalj i gradingen. Går att få väldigt kort skärpedjup trots att censorn är så liten (jämfört med 5D) Gäller att skaffa sig objektiv som bländar 1.2 - 1.8 (lyckades få fint kort skärpesjup även med en 28mm f2.8 Fick med DaVinci Resolve som är grymmaste grading programmet jag testat. Negativt: Cinema DNG är 10GB per minut (Red Epic materialet är 4GB per minut) Köp massa hårddiskar om du ska köpa kameran. Som tur är finns det 3 TB hårddiskar för 775kr hos komplett. Man blir tvungen att köpa en vid glugg 8mm eller 10mm för att kunna få vida bilder. Jag köpte en Sigma 10-20mm zoom hos Scandinavian för c:a 5500kr Hade suttit fint med 60FPS men det har den inte i detta läge. kanske längre fram med en uppdatering av mjukvaran, vem vet. Mina gear rings till follow focusen når inte eftersom linsen sitter lite högre än på en DSLR men som tur är finns det andra gear rings på e-Bay med större diameter. SSD diskarna måste formateras till HFS+ som bara mac kör med men det gick att formatera dom med MacDrive i Windows 7 Andra saker jag köpte till. Jag kör med Shoulder rigg Pro Set 2 sen tidigare, fast jag byggt om den så att kameran hamnar framför ansiktet istället för framför axeln. Den enda man behöver för det är en z-connector som offsettar rodden. Catclaw - Sony NP970 batteri lösning. Jag har ganska många Sony NP970 (6600 mAh) batterier sen tidigare 2st SSD diskar SanDisk 480GB (också på ebay). kostade 2600kr styck SSD dock station (USB3) Och lite annats tjafs men det är i stort sätt allt. Som sagt. har inte testat så mycket ännu men håller er uppdaterade. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Det är väl programvaran som är den svaga länken antar jag, lätt att underskatta sånt vid utvecklingen, är nog det som fördröjer Digital Bolex också (förutom att de ändrar specarna hela tiden). Du såg väl att BMD lanserat en 2K-kamera ($999!) och en 4K-kamera (4k for $4k!) på NAB också ;-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Det är väl programvaran som är den svaga länken antar jag Tur att den går att uppgradera. :) Du såg väl att BMD lanserat en 2K-kamera ($999!) och en 4K-kamera (4k for $4k!) på NAB också ;-) Yes. såg det. Får väl bli en sån när den e ute hehe. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts