Dr Tinnitus Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Hej. Jag har återigen tagit upp mina försök att föra över filmmaterial från analog S-VHS in i datorn, via redigeringsprogrammet Premiere 6.5. Det verkar gå fint att få in de filmsekvenser man vill i datorn/Premiere, med både ljud och bild, jag har Nvidia VMA installerat i datorn/Premiere för detta. Men sen när jag vill komprimera och spara dessa intankade snuttar på disk, så uppstår problem. Jag har inte fått helt klart för mig hur jag gör detta, vilka inställningar som jag ska eller bör använda för att få både vettig (helst bra) kvalitet i vettiga storlekar så man kan lägga ut det på nätet så att de är spelbara för de flesta. Har sökt lite på forumet, men det var lite svårt att hitta just det jag frågade efter, samt att jag är helt färsk på forumet. Finns någon redigeringskunnig med erfarenhet av Premiere 6.5 på forumet som kan hjälpa mig med tips och råd? Dr Tinnitus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Om du vill ha filmerna i WMA finns WM Encoder, som är ganska enkelt att använda -> http://download.microsoft.com/download/9/1/d/91d9f54d-3104-439c-85cf-de3dd4dd230b/WMEncoder.exe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Tinnitus Posted February 17, 2005 Author Share Posted February 17, 2005 [citat=Ior]Om du vill ha filmerna i WMA finns WM Encoder, som är ganska enkelt att använda -> http://download.microsoft.com/download/9/1/d/91d9f54d-3104-439c-85cf-de3dd4dd230b/WMEncoder.exe[/citat] Tjosan, och tack för snabb repons på mitt nödrop. Jag har installerat nåt som hette NVIDIA_WDM_1.22.exe men det är väl inte det som du tipsade om, utan bara ett progg för att få in analog video i P6.5? Jag ska alltså tanka hem och installera även VM Encoder ? Dr Tinnitus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Ja, då får du ett fristående program att konvertera filmer till WMV med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Tinnitus Posted February 17, 2005 Author Share Posted February 17, 2005 Tjosan igen. Nu har jag installerat VM Encoder, och efter lite pyssel fått till så att det jag spelar upp på min S-VHS bandare kommer in i VM Encodern. Men det vete fan hur man ska få det att se ut som det ska, ja som det ser ut på TV när man spelar upp samma S-VHS band!? Antingen så hackar det när man spelar upp den i8ntankade sekvensen, eller så är färgerna knepiga, eller så ser bilarna (i detta fallet) ut som paddor tre meter breda och 1 meter höga. Hur ställer jag in det hela så att det blir så bra kvalitet på den uppspelade filen som möjligt, med så stor bild som möjligt och med rätt perspektiv på allt? Det vinns ju en skog med CBR hög kvalitet, video med höghastighetsinnehåll, VBR och fan vet allt, man blir ju yr i knoppen :-) Dr Tinnitus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Du skrev i rubriken att du vill ha det som MPEG? Om jag skulle göra det som du verkar vilja, så skulle jag köra en capture till AVI med någon bra codec (helst lossless), och sedan använda en fristående MPEG-encoder (TMPGEnc kör jag själv). Och om du nu vill koda det till WMV istället så skulle jag fortfarande göra det i två steg (det kanske du gör, men jag missuppfattar din beskrivning); först tanka in det till en AVI med en bra codec och sedan kolla så att den filen verkar okay innan jag sätter igång med resten... Vet inte vad du har för maskin, men om du tankar in filmen och använder en "tung" codec direkt så kan det ju hända att datorn inte hinner med encoding av det som tankas in vilket skulle kunna orsaka "ryckningar"... Sorry att jag inte har mer konkreta tips - har inte jobbat med de program du använder (Jo, Premiere, men inte övriga)... /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Tinnitus Posted February 17, 2005 Author Share Posted February 17, 2005 [citat=Fredrik Blom]Du skrev i rubriken att du vill ha det som MPEG? Om jag skulle göra det som du verkar vilja, så skulle jag köra en capture till AVI med någon bra codec (helst lossless), och sedan använda en fristående MPEG-encoder (TMPGEnc kör jag själv). Och om du nu vill koda det till WMV istället så skulle jag fortfarande göra det i två steg (det kanske du gör, men jag missuppfattar din beskrivning); först tanka in det till en AVI med en bra codec och sedan kolla så att den filen verkar okay innan jag sätter igång med resten... Vet inte vad du har för maskin, men om du tankar in filmen och använder en "tung" codec direkt så kan det ju hända att datorn inte hinner med encoding av det som tankas in vilket skulle kunna orsaka "ryckningar"... Sorry att jag inte har mer konkreta tips - har inte jobbat med de program du anvönder (Jo, Premiere, men inte övriga)... /Rico[/citat] Tack för visat intresse. Min dator är som följer. P4 2,0 1024 Ram. 360 GB totalt på 3 HD, fast det är väl ca 30 GB som mest ledigt på var HD ledigt MSI G-Force 4 128 Mb med S-signal in/ut för video. Jag kör Windows 2000 och har alltså som jag skrev ovan Premiere 6.5 och lite till installerat. Ärligt talat så vet jag inte vad jag vill ha mina S-VHS filmer sparat i för format, nämnde bara Mpeg för att det är välkänt. Vad jag vill är, att kunna spela in de snuttar som är intressant på mina S-VHS band, till datorn via Premiere 6.5 eller VM-E, klippa ihop några lämpliga snuttar till en liten film eller så. Och sen spara den i ett format som de flesta kan spela upp den i, samt att man kan spela upp den i en vettig storlek (på skärmen och inte lite taffligt frimärksformat som kräver förstoringsglas) samt i bra kvalitet med vettig storlek på filen. Kort sagt, in med det i datorn, redigera lite, spara så det blir en bra bildkvalitet och vettig filstorlek, så man kan lägga ut det på nätet så att alla kan spela upp det utan problem. Hur gör jag detta? Vilka inställningar ska jag använda? Vilka codec? Hur Hur HUUUUR?? :-) Dr Tinnitus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Tinnitus Posted February 22, 2005 Author Share Posted February 22, 2005 Finns det verkligen ingen på detta forum som kan hjälpa mig med mina problem och vilka format och codec som är lämpliga för det jag önskar? Dr Tinnitus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 [citat=Dr Tinnitus]Finns det verkligen ingen på detta forum som kan hjälpa mig med mina problem och vilka format och codec som är lämpliga för det jag önskar? Dr Tinnitus[/citat] Codecs och dess inställningar är en hel vetenskap och kan vara riktigt krångligt. Jag föreslår att du läser guider på http://doom9.net om det gäller Xvid/DivX. Du behöver inte fånga i WM Encoder, utan gör det i Premiere om det funkar bra där. Importera den sen till WME och testa exportera med lite olika inställningar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts