Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Mitt namn är Hampus, jag är 16 år och bor i Göteborg. Jag går på ett media gymnasium där vi lär oss allt inom media i stort sätt.

Jag har hållit på med media sen jag var 9 år. Mest filmning men även på redigerings fronten.

Under Dreamhack Winter 2012 (Världens största lan) så höll jag och ett par kompisar en livestream där vi bla visade vad som händer under DH. Vi var bla sponsrade utav Telia, Orcbite, ISAW, Corsair.

Resultatet blev ca 8200 pers som kollade på streamen live. Över 5000 visningar på Youtube, ca 130 prenumeranter på Youtube, ca 500 personer gillade våran facebook sida. Jag är väldigt nöjd med resultatet då det är första gången för mig och mina kompisar.

Nu har vi tänkt att åka på DH till sommaren. Denna gången med egen monter och flera sponsorer. Har kontaktat en hel del företag och fått väldigt många som var intresserade utav att sponsra oss.

Kortfattat vad streamen handlar om.

Vi sänder vad som händer runt på DH, vi håller i tävlingar, vi pratar med kända spelare, ALLT som har med DH att göra rättare sagt.

Till sommaren vill vi göra den ännu proffsigare. Jag har tillgång till ett antal proffs DV kameror via skolan. Även kamera kranar, steady cams, dollys, stativ, bildmixare osv.

Men jag behöver lite hjälp utav er då min filmlärare verkar vara väldigt upptagen och vill inte vara för mycket på han.

Det jag undrar nu är hur en bildmixer fungerar.

Kopplar man in alla DV kameror via Firewire till mixern och sedan vidare in i datorn?

Behöver även tips hur vi kan göra med streaming fronten, program, aa allt med att hålla i en livestream. Även så behöver vi någonstans man kan låna belysning osv. Kanske finns något företag som skulle kunna låna ut?

Den kommer att streamas på bla Justin.tv. Kommer även visas på en mindre TV kanal runt om i landet.

MVH

Postad
Din lärare finns på skolan för att lära :-)

En bildmixer är generellt sett väldigt enkel. Du kopplar in kamerorna i mixerns In-uttag. Kör du DV görs detta enklast via komposit, fast beroende på vilken mixer / kameramodell du har kan detta göras på fler sätt (Aldrig hört om firewire dock).

Mixern har sedan en output för den färdiga signalen som då skickas till en dator med capture card (alt. capture box -> dator) för att sedan streamas över nätet.

Du lär även ha ett antal out-uttag för monitorer och liknande. Varje kanal representeras sedan med en siffertangent, 1,2,3... Som i tur blir Kamera 1, Kamera 2 osv.

För att byta mellan kamerorna slår du helt enkelt in motsvarande siffra och voila. Övergångar görs genom att först aktivera funktionen (Transitions), sedan väljer du kanalen du vill fade'a (eller vad som) till och klickar på motsvarande knapp eller drar i "spaken" om din mixer har en sådan.

Snyggt jobbat med tidigare live-streamen :bire Inga dåliga tittarsiffror

Hej!

Får nog ta att försöka prata med honom efter lovet och se vad han säger =) Haha.

Ska kolla upp vad de är för mixer osv. Men det är bla Sony hdv 1000e kameror.

Tack för tipsen!! =)

Postad
Hej!

Mitt namn är Hampus, jag är 16 år och bor i Göteborg. Jag går på ett media gymnasium där vi lär oss allt inom media i stort sätt.

Jag har hållit på med media sen jag var 9 år. Mest filmning men även på redigerings fronten.

Under Dreamhack Winter 2012 (Världens största lan) så höll jag och ett par kompisar en livestream där vi bla visade vad som händer under DH. Vi var bla sponsrade utav Telia, Orcbite, ISAW, Corsair.

Resultatet blev ca 8200 pers som kollade på streamen live. Över 5000 visningar på Youtube, ca 130 prenumeranter på Youtube, ca 500 personer gillade våran facebook sida. Jag är väldigt nöjd med resultatet då det är första gången för mig och mina kompisar.

Nu har vi tänkt att åka på DH till sommaren. Denna gången med egen monter och flera sponsorer. Har kontaktat en hel del företag och fått väldigt många som var intresserade utav att sponsra oss.

Kortfattat vad streamen handlar om.

Vi sänder vad som händer runt på DH, vi håller i tävlingar, vi pratar med kända spelare, ALLT som har med DH att göra rättare sagt.

Till sommaren vill vi göra den ännu proffsigare. Jag har tillgång till ett antal proffs DV kameror via skolan. Även kamera kranar, steady cams, dollys, stativ, bildmixare osv.

Men jag behöver lite hjälp utav er då min filmlärare verkar vara väldigt upptagen och vill inte vara för mycket på han.

Det jag undrar nu är hur en bildmixer fungerar.

Kopplar man in alla DV kameror via Firewire till mixern och sedan vidare in i datorn?

Behöver även tips hur vi kan göra med streaming fronten, program, aa allt med att hålla i en livestream. Även så behöver vi någonstans man kan låna belysning osv. Kanske finns något företag som skulle kunna låna ut?

Den kommer att streamas på bla Justin.tv. Kommer även visas på en mindre TV kanal runt om i landet.

MVH

För er som undrar så är det så här en presentation ska gå till, och det är så här man får folk att faktiskt svara på ens önskemål.

Och med det sagt så får du, Hampus, ursäkta mig för jag kan noll om det du frågar efter och är inte vidare till hjälp. Ville bara applådera din professionalitet.

Grymt jobbat och lycka till!

Postad

Vem hjälpte er med streamingen förra året, Telia? Eller hade ni fixat möjlighet att skapa live event direkt på Youtube? Eller kördes allt via Justin.tv?

Om något borde ni försöka skaffa er sponsring från ett bolag som sysslar med streaming, exempelvis Qbrick (svenskt, som bland annat är involverade i SVT Play sist jag kollade), eller Bambuser (också svenskt) osv. (Brightcove, Livestream etc.)

- Det vill säga en CDN-provider som kan både frontend och backend, och hur de hänger ihop, och som kanske kan sätta av resurser för att stödja er med att sy ihop lösningen som en del av sponsringen. Mer er tidigare lyckade satsning borde ni ha en god chans att presentera ett intressant upplägg som de kan nappa på.

Gör ett vägval om ni vill spendera tiden på att skapa content eller att lära er och hantera tekniken också. Det sistnämnda kommer innebära mycket mer arbete, men säkert ge mycket mer erfarenheter - men kan också ge upphov till gråa hår och hjärtattacker i unga dar ;-)

Gäst shakeshake
Postad

Jag skulle pumpa läraren på svar, det är ju det de är till för trots allt ;)

Postad

Lägger denna länk här:

XSplit - Going Live is Simple

Det har aldrig varit enklare att kunna stå för både kreativiteten och tekniken. Jag skulle säga att man ska fråga folk om råd, men ej om direkt sponsring med utrustning osv. De fick oftast ingen hjälp, men har inget emot att se till att ni får grejer som passar just nu.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...