Gå till innehåll

Experimenterar med stop motion film


dicedalton

Recommended Posts

En ny, ca 35 sekunder lång;

 

 

 

Nu är det leranimation.

 

Edit: Jag har inte beskrivit de två klippen i inlägget ovan. Det första är ca 35 sekunder, blandat leranimation. Det andra är närmare tre minuter

och har en del snö med - en slags tolkning av The sorcerer's apprentice =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tycks? Kritik osv

 

 

 

There Will Be Fire (stop motion) - YouTube

 

 

Det här är andra och tredje stop motion filmerna som jag gjort, försöker lära mig att göra det bra.

 

Ettan tycker jag var kul. Något långsam i början, lite knyck på vissa ställen och skiftande ljussättning, men på det stora hela var den helt okej och en kul story.

 

Tvåan var kass, om du ursäktar. Kameran rycker och knycker och hoppar. I och med att det är utomhus så blir känslan av att det är en svit med stillbilder alldeles för stor. Vädet måste vara "jämnare" för att det ska funka utomhus - ingen blåst och inga moln. Om det fanns någon story så orkade jag inte vänta ut den för allt var för rörigt och ryckigt och tempot långsamt. Figurerna var orörliga och känslolösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ettan tycker jag var kul. Något långsam i början, lite knyck på vissa ställen och skiftande ljussättning, men på det stora hela var den helt okej och en kul story.

 

Tvåan var kass, om du ursäktar. Kameran rycker och knycker och hoppar. I och med att det är utomhus så blir känslan av att det är en svit med stillbilder alldeles för stor. Vädet måste vara "jämnare" för att det ska funka utomhus - ingen blåst och inga moln. Om det fanns någon story så orkade jag inte vänta ut den för allt var för rörigt och ryckigt och tempot långsamt. Figurerna var orörliga och känslolösa.

 

Du är moderator i forumdelen med underrubriken "konstruktiv feedback". Det är andra stopmotionfilmen

jag någonsin gjort. Leker med glädje, försöker upptäcka nått nytt roligt i livet.

"Figurerna var orörliga och känslolösa", vafan driver du med mig eller? De är snögubbar.

 

Kom nu inte med nån bullshit om att jag bad om kritik. Du är bara en otrevlig person.

Du har inte sårat mig eller gjort mig illa på något sätt, vill bara påpeka att ditt svar inte fyller något annat

syfte än att tömma din egen negativitet på någon annan. Vad det beror på har jag naturligtvis ingen aning om,

mitt enda tips är att det finns bättre sätt att ta sig fram i livet på. Både för din egen del och för människorna

som kommer i din väg.

 

Ha de hej

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är moderator i forumdelen med underrubriken "konstruktiv feedback". Det är andra stopmotionfilmen

jag någonsin gjort. Leker med glädje, försöker upptäcka nått nytt roligt i livet.

"Figurerna var orörliga och känslolösa", vafan driver du med mig eller? De är snögubbar.

 

Kom nu inte med nån bullshit om att jag bad om kritik. Du är bara en otrevlig person.

Du har inte sårat mig eller gjort mig illa på något sätt, vill bara påpeka att ditt svar inte fyller något annat

syfte än att tömma din egen negativitet på någon annan. Vad det beror på har jag naturligtvis ingen aning om,

mitt enda tips är att det finns bättre sätt att ta sig fram i livet på. Både för din egen del och för människorna

som kommer i din väg.

 

Ha de hej

 

Nej men hejsan då.

 

"Vad tycks? Kritik osv" skrev du överst i ditt första inlägg. Synkar väldigt illa med "Kom nu inte med nån bullshit om att jag bad om kritik". Jo, det var precis det jag tycker att du gjorde. Och ber man om kritik så får man det. Vill du vara säker på att den är positiv så bör du vända dig till din mamma, mormor eller liknande människa i din närhet.

 

Jag tog mig tid att titta på dina filmer och ge dig kritik för jag menar väl och vill se dig utvecklas. Uppenbarligen var det slöseri med tid.

 

"Figurerna var orörliga och känslolösa", vafan driver du med mig eller? De är snögubbar.

 

Tänk lite nu. Om jag ser det som ett problem att figurerna är orörliga och känslolösa så är väl problemet att de är snögubbar, eller?

 

Du är bara en otrevlig person.

 

Det vet du knappast något om. Ett gott råd för din framtid är att inte hoppa på folk som tagit sig tid för att försöka hjälpa dig, framför allt inte personliga påhopp. Lika lite som jag talar om vad jag tror mig tycka om dig bara för att jag inte gillade din film.

 

Förväntar du dig att någon annan ska säga något om dina filmer när du hoppar på den ende som brytt sig om att säga något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är moderator i forumdelen med underrubriken "konstruktiv feedback". Det är andra stopmotionfilmen

jag någonsin gjort. Leker med glädje, försöker upptäcka nått nytt roligt i livet.

"Figurerna var orörliga och känslolösa", vafan driver du med mig eller? De är snögubbar.

 

Kom nu inte med nån bullshit om att jag bad om kritik. Du är bara en otrevlig person.

Du har inte sårat mig eller gjort mig illa på något sätt, vill bara påpeka att ditt svar inte fyller något annat

syfte än att tömma din egen negativitet på någon annan. Vad det beror på har jag naturligtvis ingen aning om,

mitt enda tips är att det finns bättre sätt att ta sig fram i livet på. Både för din egen del och för människorna

som kommer i din väg.

 

Ha de hej

 

Oj då, här tändes det blixtsnabbt. Kan hålla med om moderatorns ordval i del 2 (tvåan var kass....) kanske inte var det mest briljanta formulering jag sett men hon har helt klart rätt i sin mening. Lägger du upp klipp här och ber om "kritik osv" då får du ta mig tusan tåla det, både positivt och negativt. Tål du inte det så kan du hellre aldrig utvecklas framåt. När man ber om kritik så behöver man inte heller försvara sig så som du gjort, det låter bara löjligt, omoget och korkat.

'Jag tycker annars att din film nr 1 var kul och faktiskt bra gjord. 2:an däremot var seg p gr av tempot och för mig helt ointressant att titta färdigt på. Det tekniska har redan moderatorn nämnt. Men jag har sett betydligt sämre Stop Motionfilmer, bl.a dom 2 jag själv gjort;)

Länk till kommentar
Share on other sites

All right. Jag ber om ursäkt för personangrepp. Yes, självklart måste jag tåla kritik.

Jag vet själv med mig att andra filmen inte är så bra, körs mestadels i 4 bilder per sekund.

 

Det jag hade väntat mig var en mer avslappnad ton på forumet. Jag menar det här var ju aldrig avsett som den professionella eliten. Jag förstod bara inte poängen med brutal-sågningen. Det hade kunnat sägas på ett tiofalt bättre/schysstare sätt men ändå genom att poängen hade gått fram.

 

Jag bara tänker om nån med författarambitioner kom fram till mig och bad mig titta på dennes första novell och jag svarar

- nej alltså den var sååå dålig, jag kunde inte ens läsa klart den.

Och personen släpper sina drömmar och lägger ner hela grejen.

-Ja men det får personen tåla som kom och bad mig läsa den...

 

Varför då? Varför inte bara ge konstruktiv kritik (inte detsamma som nödvändigtvis positiv). Hursomhelst, jag har inte fått någonting krossat, jag bara gillar inte sättet.

 

Men, jag får lära mig att tåla kritik bättre, och förstå att det är så det ligger till. Det är den hårda internet-världen där ute :)

 

 

Edit: Men för övrigt också såklart tack för svaren både Désirée och filmkotten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, ryckt ur sitt sammanhang så blir "Tvåan var kass" inte bra, det håller jag med om. Jag börjar faktiskt med att berömma den första filmen. Med tanke på hur helheten uppfattades så skulle jag helt klart formulerat det annorlunda så att det positiva med ettan kommit fram mer.

 

Hade du bara lagt upp tvåan, hade jag absolut uttryckt mig annorlunda, om jag hade brytt mig om att skriva något. Skillnaden mellan de två filmerna var så slående att jag inte såg något skäl att sockra på - jag hade ju redan uttryckt mig positivt om din potential med den första filmen. Jag kunde ärligt talat inte förstå vad tvåan gjorde där tillsammans med ettan. Men som sagt, det positiva försvann bakom det negativa. Jag ska tänka på det till en annan gång.

 

Har förövrigt själv fått mitt första långfilmsmanus totalsågat en gång i världen. Om man lägger ner sina drömmar efter något sådant har man ett självförtroende att jobba på mer än ett filmmanus. Det går inte att ge ärlig kritik om man ska vara rädd för att trampa på tårna. Självklart vill jag ta all möjlig hänsyn till vad en sjuåring, en tolvåring och en sjuttonåring presterar och inte bedöma dem lika, men på Internet blir vi alla en ålderslös avatar och det man gör bedöms bortom sitt sammanhang.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...