Gå till innehåll

PD-170 Progressive/Interlace Scan?


sound_front

Recommended Posts

Hej, Filmade med en PD-170 i Blekinge till en dockumentärfilm nu förra veckan. Och jag vet att den klarar att filma i både Progressive & Interlace! Men är det "äkta" progressive scan eller som XM2'ans variant på någon slags film look?

Tror iförsig alldig att Sony PD-170 (DVCAM) skulle klämma in någon slags falsk Progressive scan, men endå! Jag testade alldrig att filma proggresivt, får väll göra de! Någon som har testat och har något att säga om skilnaden? För jag ska börja spelain en ny kortfilm nu till våren och kommer förmodligen att använda just en PD-170 och tänkte på vilket som blev bäst Progressive eller Interlace? ( Att fixa med bildens utseende helt & hållet efteråt eller inte...)

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar inte som om den har en äkta progressive scan. Det är i alla fall inte direkt hyllad i tester som gjorts. Man skriver att den är bra enbart för att ta ut bra bilder från bandet. Jag har en sony vx2100 vilket är lillebror till den kameran och jag har aldrig använt funktionen för den gör bilden suddig som om man har lång slutartid inställd.

 

Om du vill läsa lite mer så finns det recensioner på dessa sidor som är ganska omfattande.

 

http://www.simplydv.co.uk/Reviews/sony_dsr_pd170.html

http://www.camcorderinfo.com/content/sony-dsr-pd170-camcorder-review.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Står det någonstans att det är proggressivt så är det det oxå, det kan inte vara falskt då progressivt just står för frames som inte försämrar upplösningen som Deinterlace eller liknande.

 

De sk falska scanningarna brukar oftast kallas för Moviemode, frame eller dylikt.

 

Men vissa kameror brukar ha en dålig Progressiv Scanning, men då räknas inte upplösningen. Tex PD100 då jag använde den gick att köra Progressivt, men bara 12 bilder i sek. ungefär, det var inte 25. Upplevdes hackit och totalt värdelöst, fungerar endast om man vill ha stillbilder i snabb följd.

 

De tråkiga är oxå att vissa kameror kan inte köra Progressivt i WideScreen vilket man får maska i efterhand som försämrar upplösningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...