Jump to content

Fotoblixt-effekt

MugshotPaparazzi

Recommended Posts

Hej, behöver er expertis.

Vill få fram en filmsnutt som är väldigt mörk men som vid tillfällen lyser upp i vitt ljus så man ser en karaktär i halvbild. Ljusen ska föreställa fotoblixtar från olika håll i rummet. Sekvensen ska framstå som en tagning men kan delas upp.

Bör jag göra detta i post eller är det enklast att göra på plats? Kommer köra i studio med vit fond. Och vid inspelningstillfället vara ensam med skådespelaren, kommer därför inte ha tillgång till hjälp med att "avfyra" riktiga kamerablixtar. Förstår ni vad jag är ute efter? Hur skulle ni gjort?

det går väldigt fort att göra fotoblixt effekt i post. dessutom är det väldigt svårt att fåga en bixt på kamera eftersom den många gånger hamnar mellan frames och inte syns als i det filmade materialet. Och sen får du tänka på att om du kör med en kamera med roterande slutare som t.ex. alla DSLR och Red One och många andra så är det oftast bara halva bilden som blir upplyst vilket ser rent av förjävligt ut.

Som sagt. I detta fal säger jag. Fix in in post.

Jag gjorde det till moet och då körde jag med en Levels effekt och sen självklart med ljudeffekt.

Det enda jag gjorde på Levels effekten var att lägga den på en Adjustment Layer som bara var en frame lång. i själva Levels effekten ändrade jag bara Input White till c:a 45. Funkade väldigt bra för det jag gjorde. är det nått som inte får bli ljusare är det bara att rita en mask. Det går så snabbt. ingen som hajar ändå hur det ser ur. Bli bara överexponerad under nån frame här o där ;) Testa det. Det är en billig lösning iallafall.