Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag sitter och redigerar lite stillbilder och försöker få till lite cinematiska filter i photoshop. Om man får till det bra kan det nog se ut lite såhär: Favorite Things | Flickr - Photo Sharing!

Men en sak som slog mig är valet av brännvidd i långfilmer. Jag filmer en del på fritiden och vet att vissa brännvidder inte är särskilt snygga och ger inte den här känslan av professionellt fotoarbete.

Vanligtvis så brukar man sällan ändra på brännvidden under ett klipp, alltså att zooma - det har jag fått lära mig, och märkt av dessutom(såklart förekommer det ibland). Men vilka brännvidder kör man normalt sett med i en professionell långfilmsproduktion, tex en blockbuster-action. Är det skillnad mellan genrer, brukar regissörer eller fotografer förälska sig i en viss brännvidd eller går man mest efter vad som passar bäst i sammanhanget?

Kan dessutom passa på att fråga vilket märke som är vanligt på objektiv. Vad brukar det vara för sorts objektiv som används etc?

Postad

Jag tänkte mer vad som är vanligt inom kretsar i Hollywood mer eller mindre. Jag fotar mycket själv både stillbilder och film så jag vet hur det fungerar med olika brännvidder, men jag tänkte om det var hyfsat allmänt känt om det finns några standarder inom filmografi som kanske utmärker sig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...