Gå till innehåll

Hur får man det att inte bli långtråkigt!?


coffe.99

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har tänkt att göra en liten fantasy film till jul. Och därför börjar jag att skriva manus redan nu, för att få konstruktiv kritik från mina kompisar innan jag börjar filma samt ändra vissa scener och tagningar.

Men nu är det så att jag inte vet hur jag ska få det att gå snabbare (och inte bli långtråkigt). Det är en stum film om en pojke som lämnar sin familj för att få magiska krafter (ex. styrka och eldkastarkraft). Han lämnar sin familj på natten och går sedan i skogen (till Andarnas glänta - för att få sina krafter) i flera dagar. Han vilar emellanåt och äter och sover, sen går han vidare.

Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska få det att gå snabbare under "pojkens vandring" genom skogen. Det händer inte så mycket under själva vandringen! Jag vill inte få det att bli långtråkigt så att man somnar under vandringen. Kanske ska jag göra en (CA) Cutaway till Andarnas glänta och ha ett story-problem där? Och sedan en (CB) Cutback till pojken?

 

Snälla hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det inte händer så mycket under vandringen. Skippa den!

Om han är i skogen fattar folk att han måste att gått dit, det behöver du inte visa.

 

Visa bara ett par klipp i skogen. Ett när han går på natten, ett när han sover, ett när han går på dagen.. Om det nu VERKLIGEN är relevant för publiken hur länge han gått... Eller räcker det att visa en trött och sliten person som är vid sitt mål redan från början?

 

Ett tips är att skriva ditt manus och stryk sedan allt som inte är superviktigt (Folk skiter i HUR ,tältet kom upp, vad han packade, hur han bor till vardags,hur han gjorde upp eld, vad/om han åt, vilken väg han tog, hur han ser ut när han sover osv)

 

Kill your darlings

Länk till kommentar
Share on other sites

Är pojken rädd för något, finns det något han helst gärna skulle vilja undvika? Få honom att möta detta i vandringen.

 

Få oss att tycka om pojken (vanligtvis gör man protagonisten sårbar, skapa sympati (elaka föräldrar som han flyr ifrån)). Ifall han flyr från föräldrarna efter en bråk eller någon annan hektisk händelse kan du få relativt snabba klipp ut i skogen där något HÄNDER, helst något oväntat.

 

Var kreativ, det är en magisk värld vi pratar om, släng in en enhörning vettja!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...